U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Korthals wil regels voor telefonisch enqueteren

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 23 OKT. Telefonische enqueteurs moeten voortaan hun naam en het commerciële doel van hun oproep aan het begin van ieder gesprek melden. Minister Korthals (Justitie) zal dit wetsvoorstel, dat voortvloeit uit een Europese richtlijn, binnenkort aan de ministerraad aanbieden.

Korthals schrijft dit in een antwoord aan het Tweede-Kamerlid Verhagen (CDA). Dit Kamerlid had zich geërgerd aan de toename van de telefonische verkoop en dito enquetes. De bewindsman wijst er verder op dat de branche-organisatie DMSA, waarbij circa tachtig procent van de ondernemingen is aangesloten, gedragsregels heeft opgesteld voor het gebruik van persoonsgegevens bij direct marketing. De regels moeten voorkomen dat de consument hinder ondervindt van telefoonmarketing.

Wordt iemand toch lastiggevallen door telefonische verkopers, dan kan hij via het telefoonnummer 0800-022 46 66 doorgeven niet langer te willen worden benaderd. Dit speciale telefoonnummer is in het leven geroepen door de branche-organisatie DMSA.

Minister Korthals overweegt nu deze regeling in een wet vast te leggen. Hierdoor zullen ook de enquêteurs die zich niet bij de branche-organisatie hebben aangesloten, zich aan de regel moeten houden om mensen die hebben laten weten niet langer te willen worden benaderd, daadwerkelijk niet meer te bellen.

NRC Webpagina's
23 OKTOBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)