U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Jongere leest steeds meer tijdschriften

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 22 OKT. Nederlandse jongeren lezen steeds meer tijdschriften. Dat blijkt uit de jongste oplagecijfers van de Nederlandse publieks- en opinietijdschriften en omroepbladen. De grootste oplagestijgers bevinden zich vooral onder jeugdbladen als Power Unlimited, Break Out en Fancy, die respectievelijk met 35, 12 en 10 procent omhoog gingen.

Ook 'glossy'-tijdschriften doen het goed. Opvallendste stijger is Beau Monde, waarvan de oplage met 41 procent toenam tot 115.781 exemplaren. Het grootste tijdschrift van Nederland is nog altijd de Kampioen (maandelijks 3.333.577 exemplaren), gevolgd door omroepblad Veronica dat wekelijks in een oplage van 1.113.116 wordt gedrukt.

De oplages van de opinieweekbladen Elsevier (133.042 exemplaren) en De Groene Amsterdammer (14.918 exemplaren) stegen met respectievelijk drie en zes procent. HP/De Tijd bleef met een oplage van 41.493 exemplaren vrijwel stabiel. De oplage van Vrij Nederland daalde met ruim negenduizend exemplaren tot 79.718, HN-Magazine verloor ruim drieduizend exemplaren en verschijnt nu nog in in een oplage van 10.506.

De gezamenlijke oplage van de elf omroepbladen is met 4.584.069 exemplaren gelijk aan vorig jaar. Vara tv Magazine, Visie (EO), en de VPRO Gids groeiden, Veronica en TrosKompas daalden licht. De roddelbladen Privé, Party, Story en Weekend hebben samen een oplage van 1.052.007 exemplaren. Privé blijft de grootste, ondanks een oplagedaling van drie procent tot 381.817.

NRC Webpagina's
22 OKTOBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)