U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Multimedia domineert herboren Firato


Terug van weggeweest: de Firato. Twee jaar geleden flopte de beurs voor consumentenelektronica onder de naam Emotion. Onder de oude naam denkt de organistor vanaf vandaag ten minste 100.000 bezoekers te trekken.

Door een onzer redacteuren

AMSTERDAM, 1 OKT. Het zijn de paradepaardjes, de krenten uit de pap van de consumentenelektronica. De allernieuwste minidiscs en handycams, cd-recorders, tv's en pc's, mobiele telefoons en ga zo maar door. De 'noviteiten' lijken niet aan te slepen op de Firato in de Amsterdamse RAI.

De Firato? Dat was toch die ietwat stoffige 'knoppenbeurs', met allerhande radio's en tv's? Inderdaad, dat wás de Firato. De Firato die vandaag zijn deuren opent is een moderne ,,multimediabeurs'' geworden, zegt organisator Hajo Reinders.

Begin jaren negentig bleek de decennialang beproefde formule van de Firato sleets geworden. De beurs bood nog altijd een overdaad aan beeld en geluid, ,,maar miste de nieuwtjes'', zegt Reinders. De bezoekersaantallen liepen terug. Daarom werd de Firato twee jaar geleden omgedoopt tot 'Emotion', een nieuwe beurs met de laatste snufjes op het gebied van multimedia. Maar het evenement flopte. Er kwamen slechts 85.000 bezoekers, in plaats van de verwachte 200.000. Het probleem zat vooral in de naam. ,,Emotion, dat trok de mensen niet. Het zei ze niks'', verklaart Reinders.

De opzet van Emotion is goeddeels gehandhaafd, maar de oude naam werd in ere hersteld: Lang leve de Firato. Wel zijn de verwachtingen wat bijgesteld: Reinders gokt erop tot en met 7 oktober ten minste 100.000 bezoekers te trekken.

De editie 1998 staat voor een flink deel in het teken van de Digital Versatile Disk (DVD), een nieuwe standaard voor digitale beeld- en geluidsweergave. Een DVD-videodisc heeft een veel grotere capaciteit voor opslag van computerdata, beeld en geluid dan de gangbare cd's. Onder andere Philips, Sony, Panasonic en Pioneer zien de Firato als dé gelegenheid om DVD-videospelers bij het grote publiek bekend te maken.

Philips doet buitengewoon enthousiast over zijn DVD-spelers, maar wil niet zeggen hoeveel het er de komende tijd aan de man denkt te brengen. Concurrent Sony wijst erop dat het succes mede zal afhangen van de hoeveelheid software (zoals films en concertregistraties) die op de markt komt. ,,En dat moeten we nog maar afwachten'', aldus een woordvoerder. Philips verwacht dat aan het eind van het jaar 250 filmtitels beschikbaar zijn.

De DVD-videospeler kan op dit moment slechts afspelen. Sony denkt dat de consument pas op grote schaal zijn videorecorder zal verruilen voor DVD als het apparaat ook tegen een redelijke prijs kan opnemen. ,,Zolang dat niet het geval is, behoudt de oude videorecorder zijn waarde.''

De jarenlang stagnerende markt voor consumentenelektronica herstelt zich volgens Philips ,,spectaculair''. De eerste helft van dit jaar groeide de sector met twaalf procent, tegenover één procent in dezelfde periode vorig jaar. Vooral breedbeeldtelevisies blijken het goed te doen. Vorig jaar werden er in Nederland 125.000 van verkocht. In de eerste zes maanden van dit jaar gingen er al 85.000 over de toonbank. Volgens Harry Hendriks, directeur Consumer Electronics van Philips Nederland, is één op de twee tv's die nu worden verkocht een breedbeeld. ,,Een echte doorbraak.''

Tot de nieuwtjes die Philips op de Firato presenteert behoren een mini-HiFi-systeem met cd-recorder en een Internet-televisie. Sony werpt zich in de strijd met ,,de eerste DVD-discman'' en een digitale handycam met het formaat van een walkman.

Dominant aanwezig: iMac, de nieuwe pc van Apple. ,,Het wordt onze redding bij de 'gewone' consument'', verzekert een woordvoerder van het computerbedrijf. Uit gisteren gepresenteerd onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel bleek dat de omzet op de Nederlandse markt voor pc's vorig jaar steeg met 12 procent tot 2,1 miljard gulden. Bijna de helft van de Nederlandse huishoudens bezit inmiddels een pc. De Firato probeert nadrukkelijk jongeren naar de RAI te lokken. Voor hen is er 'The Firato/Radio 538 Fun Dome', met optredens, wedstrijden en demonstraties. Philips zet een aantal presentatoren van de muziekzender TMF in, die het publiek pogen te vermaken met een karaokeshow.

'VJ' Fabienne en consorten weten zich temidden van andere bekende en minder bekende Nederlanders. Zo poogt Jack Spijkerman de komende dagen een congres over de 'entertainmentindustrie' in goede banen te leiden, en treden onder andere Romeo en Volumia op. Ook Marco Borsato ontbrak gisteren tijdens een perspresentatie niet.

NRC Webpagina's
1 OKTOBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)