M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Ambitie drijft nieuw zakenblad
Door onze redacteur JACO ALBERTS ROTTERDAM, 19 SEPT. Quote, Management Team, Money, Rendement, Bizzz, Safe, Beleggers Belangen, De Zaak, De Lift, Het Financieele Dagblad. Titels van bladen die zich vrijwel exclusief bezighouden met de wereld van financiën en economie. En elke maand lijken er nieuwe bladen bij te komen. Zo splitst het oude vertrouwde tweewekelijkse Financieel Economisch Magazine (FEM) zich vanaf deze week in tweeën: het nieuwe economische maandblad Next!, waarover oud-FEM-hoofdredacteur Sander Wieringa de scepter zwaait, en het nieuwe weekblad FEM/De Week, onder leiding van voormalig Financieele Dagblad- en Algemeen Dagblad-journalist Jeroen Smit. ,,Er bestaat een enorme behoefte aan betrouwbare informatie over economische onderwerpen'', zegt Smit vlak voor de lancering van het eerste nummer van FEM/DE Week. ,,Je ziet het aan de kranten. Als Philips onderuit ging, haalde dat tien jaar geleden net de voorpagina. Nu staat er al een stuk op de één als er stevige vraagtekens bij de resultaten van Hagemeyer worden geplaatst.'' Met 32 redacteuren wil Smit een ,,snel, open en toegankelijk blad'' maken met ,,veel beeld en relatief korte stukken'' dat zich richt op mensen die interesse hebben voor economie. Daarbij mikt Smit ,,aan de bovenkant van de markt'' op de oude lezers van FEM, die zich volgens hem vooral bevinden onder de 'beslissers' in het bedrijfsleven, en aan de onderkant op ,,mensen die iedere dag de economiepagina's van de kranten lezen, uit persoonlijke interesse of omdat ze zelf beleggen''. De ambities van uitgever Reed Elsevier, die miljoenen in het nieuwe project heeft geïnvesteerd, zijn groot. Doel is het abonneebestand in iets meer dan een jaar te verdubbelen. Nu heeft het oude FEM zo'n 18.000 abonnees, het nieuwe weekblad zal op 1 januari 2000 40.000 betalende lezers moeten trekken, voor 4,95 gulden per week. Als het aantal lezers tegenvalt, betekent dat volgens Smit overigens niet dat het doek meteen valt. ,,Dan zullen we maatregelen moeten nemen'', aldus Smit. Maar is er wel voldoende ruimte voor een nieuw wekelijks magazine over economie? Concurrent Maarten van den Biggelaar, oprichter en directeur van het zakenblad Quote, denkt van niet: ,,We hebben in Nederland redelijk goede economische verslaggeving. Je moet je afvragen of je als weekblad voldoende kunt toevoegen. Een blad als Quote is duidelijk achtergrond. Ik geef bij wijze van spreken niet om nieuws, maar als weekblad zul je je op de actualiteit moeten richten.'' Van den Biggelaar heeft zelf ooit ook overwogen van Quote een weekblad te maken. Die stap heeft hij nooit gezet omdat hij naar eigen zeggen twijfelde of de advertentiemarkt daarvoor wel groot genoeg is. Ook collega Pim de Wit, directeur bij de VNU Tijdschriftengroep heeft zo zijn twijfels: ,,Er bestaat inderdaad een groeiende belangstelling voor economie, maar aan de andere kant is er al zo vreselijk veel voorlichting op dat gebied. Er zal interesse zijn voor het blad, maar het maken van een kwaliteitsblad is duur. Als je dat wilt terugverdienen, moet je een behoorlijke oplage halen. En uit zo'n blad als Quote, dat ook niet een hogere oplage heeft dan 40.000, blijkt toch dat het een taaie markt is.'' Volgens De Wit heeft VNU op dit moment geen vergelijkbare plannen. Onder uitgevers bestaat eveneens twijfel of FEM/De Week zich voldoende duidelijk zal kunnen positioneren tussen twee andere Elsevier-uitgaves: Beleggers Belangen, dat zich zuiver op particuliere beleggers richt, en het weekblad Elsevier met zijn brede maatschappelijke inhoud, maar toch ook voor bijna een kwart met economische verhalen. De Wit denkt dat FEM ,,voor een deel bij dezelfde groep lezers'' als Elsevier zal moeten werven. Dat geldt ook voor de adverteerders: ,,Je creëert geen nieuw bereik. De markt zal wel groeien, maar het zal op zijn best een verschuivig van budgetten zijn.'' Smit laat zich niet afleiden door de sombere voorspellingen, ,,zeker nu Quote definitief de weg van de ironie is ingeslagen''. Hij zegt: ,,Je kunt nooit helemaal uitsluiten dat de bladen elkaar gaan bijten, maar het initiatief ligt nu zo voor de hand. Bovendien kun je het beter zelf doen, dan dat er andere uitgevers in je vaarwater komen.'' Op het eerste gezicht lijkt het nieuwe FEM/De Week zich bij het laveren tussen de andere Elsevier-titels meer richting Beleggers Belangen te bewegen. Het omslag van het eerste nummer bevat een verhaal over IT-fondsen. ,,De jongste aanwinsten op de beurs, maar wat heb je nou eigenlijk gekocht?'' zoals de hoofdredacteur zijn eerste blikvanger omschrijft. Waarom zo beleggersgericht, als je tegelijk een breed economisch blad wilt zijn? ,,Dat is het verschil met dagbladen. Je kunt niet simpel op nieuws varen. Als je een goed artikel wilt maken, zul je bij een weekblad ook de slag moeten maken: voor wie maak je het verhaal.'' Voorlopig lijkt Smit de adverteerders op zijn hand te hebben. Dennis Huijsman van advertentiebemiddelaar Initiative Media is enthousiast. ,,Ruimte voor FEM/De Week is er wel degelijk. Veel bladen over economie of financiën worden gratis verspreid. Bij FEM weet je als adverteerder dat de lezer daar bewust voor kiest, dat is veel interessanter.'' Huijsman ziet diverse bedrijfssectoren waar de druk om te adverteren zeer groot is: ,,In de markt voor mobiele telefonie bijvoorbeeld. Bedrijven als Libertel besteden heel veel geld om zichzelf via communicatie in de markt te zetten. Ook financiële dienstverleners richten zich op een welstandige doelgroep met hun lijfrentes en koopsompolissen.'' Maar is die interesse blijvend? Ook als de wereldeconomie zich - zoals de voortekenen nu uitwijzen - richting een nieuwe recessie beweegt? Smit: ,,Juist in tijden dat het kritisch wordt is de behoefte aan betrouwbare informatie groot. Aan de lezerskant maak ik me daar geen zorgen over. Bij de adverteerders ligt dat misschien anders, maar daar kampen dan alle bladen mee.''
|
NRC Webpagina's
19 SEPTEMBER 1998
|
Bovenkant pagina |