R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Femme sa Fentre
KESTER FRERIKS
Une Femme a sa Fenetre speelt zich af aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, in 1936. Romy Schneider als de Fanse ambassadeursvrouw wordt verliefd op een communistische verzetsstrijder. Haar weelderige, luxe-leven geeft ze op en ze voegt zich aan zijn zijde. Volop romantiek overheerst haar idealen. Mooi zijn de heel scherpe montagetechnieken die de regisseur toepast: terwijl Schneider bruisende champagne drinkt met hooggeplaatste personen, is ze in gedachten aanwezig bij de strijders in het Giekse struikgewas. Een enkele niet eens bloedige, maar wel trefzekere scene - de reeksen glimmende bajonetten bijvoorbeeld - geeft iets van die oorlogsdreiging aan. Afgezien van die noodzakelijke dreiging is de film een toonbeeld van esthetiek. De gebaren zijn minutieus geensceneerd. Romy Schneider mag vaak haar oogleden neerslaan over haar donkere ogen om in te verdrinken, en dat maakt haar verleidelijk. Bijna nog verleidelijker dan wanneer ze iemand rechtstreeks aankijkt. Daarom komt revolutionair Victor Lanoux helaas te weinig aan bod als de tegenspeler voor wie ze een hartstochtelijke liefde koestert. De esthetiek waarmee Romy Schneider wordt omringd, zet zich voort in de toonzetting van de film. De muziek is licht meeslepend. Het zonlicht gevangen in een autospiegel verandert moeiteloos in een bolronde, glanzende lamp in een stijlvol etablissement. Een film van pure, en eigenlijk onwaarachtige schoonheid.
Une Femme sa Fentre (Pierre Granier-Deferre, Frankrijk, 1976), Ned.3, 22.58-0.59u.
|
NRC Webpagina's
24 AUGUSTUS 1998
|
Bovenkant pagina |