U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Sterrendom

Michiel van Nieuwstadt
In de wereld van muziek en film wordt niet op een paar miljoen gekeken. Oud-bestuursvoorzitter Alain Lévy houdt aan zijn vertrek bij en de verkoop van Polygram (aan het Canadese Seagram) een optiepakket over dat bij verzilvering dit jaar 10 tot 11 miljoen gulden oplevert. Daarbovenop krijgt hij een paar miljoen dollar als afkoopsom voor zijn lopende contract.

Nu draven echte sterren meestal niet op voor minder dan tien miljoen dollar en een percentage van de opbrengst van een film. Dan is er nog geen opname gemaakt. Bovenop gage en winstdeling komen de kosten die, om de filmster te plezieren, tijdens de opnamen worden gemaakt.

Neem de hofhouding. Op een presentatie in Amsterdam verhaalde een manager van Polygramdochter Working Title enkele maanden geleden over een ster die naar de set in Frankrijk een uitverkoren persoon liet overvliegen om haar in slaap te strelen. Hij noemde de naam van Meg Ryan niet. Lévy, een graag geziene gast op verjaardagen van sterren als Elton John, kan als 'insider' in het amusementswereldje natuurlijk niet met veel minder genoegen nemen. Jammer alleen dat zijn 'gouden handdruk' voorlopig slechts is te traceren in een lijvig document dat Seagram bij de Amerikaanse beurstoezichthouders heeft gedeponeerd. In Polygrams thuisland Nederland moet de belegger die informatie uit de krant vernemen. De aandeelhouder die de beurs van de vertrokken Lévy spekt, verkeert in een andere positie dan de bioscoopbezoeker die met zijn kaartje de gage van een filmster financiert. De laatste kan van te voren becijferen hoeveel geld hij kwijt is.

Spot

Remmelt Otten
Bill Clinton, in eigen land mikpunt van kritiek en spot, is elders in de wereld geliefd als hoofdrolspeler in reclamefilmpjes. Vrij schieten op de Russische president, Nederlandse ministers of Clinton, het is reclamemakers om het even als er maar producten mee worden verkocht. De kans is klein dat het slachtoffer reageert - als je zijn foto niet gebruikt.

Ahold-dochter Gall & Gall fabriceerde met de computer een foto van Jeltsin op het Rode Plein in Moskou, met vier plastic tassen vol flessen wodka. Het leidde tot een veroordeling door de Reclame Code Commissie.

ABN Amro-dochter Amstel Lease knipte en plakte premier Kok en enkele ministers in polonaise achter elkaar. Kok kondigde een kort geding aan, maar nam genoegen met beloofde beterschap en een gulden boete. Bill Clinton heeft er zelf om gevraagd, en hij werd bediend. Dinsdag in De Telegraaf. Op een vrijwel lege achterpagina staat een klein zinnetje. Mr. President, next time ... Onderop wordt duidelijk dat Clinton voortaan beter Lotus Keukenpapier bij zich kan hebben als hij stagiaires begeleidt. Een tv-spotje van Unilever voor een Israelisch wasmiddel was in Nederland alleen bij Nova te zien. Twee mannen zoeken in het huis van Monica Lewinsky naar een jurk met vlek. Ze gebruiken het wasmiddel en rapporteren: witter dan wit. Antwoord: ,,Maar de jurk was blauw.''

NRC Webpagina's
21 AUGUSTUS 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)