NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
De miljoenenploeg van een racefanaat
Door onze redacteur WARD OP DEN BROUW
ZANDVOORT, 8 AUG. Drieëntwintig jaar lang zag Frits van Amersfoort
coureurs komen en gaan. ,,Ik pretendeer te weten hoe je moet denken en
leven om als autocoureur succes te hebben'', zegt de eigenaar van Van
Amersfoort Racing, de toonaangevende Nederlandse renstal die met
Christijan Albers en de Belg Bas Leinders actief is in de Duitse Formule
3. ,,Daarnaast moeten ze leren zich sociaal te handhaven, hè
Chris?'', zegt de 43-jarige teambaas uit Laren met een knipoog naar de
19-jarige Albers.
,,Veel coureurs zijn begonnen in het karten en dat gaat gepaard met een
asociale levenswijze. Meestal worden ze geleefd door pa. In elk geval
hebben ze vrijwel allemaal familie om zich heen. Vier, vijf jaar lang. Alles draait daar om die jongens. En als ze dan in
een raceteam terechtkomen, moeten ze zich opeens heel anders gaan
gedragen, dan moeten ze in een groep functioneren. Daar wil het nog wel
eens mis gaan. Dan slagen ze er bijvoorbeeld niet in om de mensen om hen
heen te motiveren. Als coureur moet je er juist voor zorgen dat ze voor
jou een paar stappen harder lopen dan voor je teammaatje. Een coureur
kan denken: 'Ik betaal voor mijn plek in het team en dan moet het maar
gebeuren zoals ik het wil', maar zo werkt het niet.'' Onder de hoede van
Van Amersfoort reden onder meer Huub Rothengatter, Jos Verstappen en Tom
Coronel, die momenteel in de Japanse Formule 3000 rijdt en vorig jaar de
Marlboro Masters op zijn naam schreef. In het tweede jaar dat Van
Amersfoort Racing actief is in de Formule 3 gaat Leinders aan de leiding
in de tussenstand van het Duitse Formule 3-kampioenschap, de klasse die
met de Formule 3000 als een voorportaal van de Formule I wordt
beschouwd.
In de garage van zijn vader stond Van Amersfoort al met open mond bij
racewagens van coureurs als Anton Schipperijn en jonkheer De Pesters. De
vonk sloeg pas echt over toen in 1975 Huub Rothengatter zijn Royale RP21
de garage binnenreed, een wagen waarmee hij uitkwam in
de Formule Ford 1600-klasse. Als monteur week Van Amersfoort vanaf dat
moment jarenlang niet meer van Rothengatters zijde. Hij herinnert zich
nog een trip naar Denemarken die ze samen maakten. ,,Met de servicewagen
van de zaak gingen we naar de Djurslandring. We sliepen allebei
achterin, tussen de smerigheid, en aten drie dagen alleen maar
knakworsten. Dat was het enige wat ze daar verkochten. Maar we wonnen
wel.''
Van Amersfoort heeft inmiddels een klein bedrijf met
twee coureurs en op de loonlijst zes werknemers. De uitvalsbasis is
Laren, de plaats waar grootvader Koenraad van Amersfoort in 1912 een
garage begon. Het budget is van een paar spaarcenten gegroeid tot een
bedrag ,,tussen de anderhalf en twee miljoen gulden''. De sleutel tot
het succes? ,,Zorgen dat je goeie mensen om je heen hebt. Een ploeg die
ervoor gaat, zonder dat je ze daartoe hoeft te
dwingen.''
Nu Van Amersfoort zich heeft opgewerkt tot eigenaar van een Formule
3-team, vragen mensen hem of hij de overstap denkt te maken naar de
Formule I, net zoals coureurs dat soms plegen te doen. Behalve het geld
heeft hij daar de ambitie niet voor. ,,De hele dag lopen ze daar met de
messen op elkaars strot, dat hoeft voor mij niet.'' Er is nog een
praktisch probleem: Van Amersfoort heeft vliegangst. Laat hem maar
lekker achter het stuur van zijn gigantische vrachtwagen met oplegger op
en neer rijden naar Duitsland, waar Leinders en Albers van eind maart
tot begin oktober hun krachten meten in een van de sterkst bezette
racecompetities ter wereld.
Een nadeel van racen in Duitsland is de geringe publiciteit die dat voor
Van Amersfoort in Nederland met zich meebrengt. ,,De races zijn
uitsluitend op de Duitse betaaltelevisie te zien. Wat dat betreft is de
Formule 3000 aantrekkelijker; Eurosport brengt die rechtstreeks. Als we
ook in Nederland op tv te zien zouden zijn, kun je mensen wat
makkelijker laten zien waar je mee bezig bent, denk aan potentiële
sponsors. Het zou voor ons dus een stuk aantrekkelijker zijn als de
tv-rechten van onze wedstrijden naar Eurosport gaan.'' Om commerciële redenen heeft Van Amersfoort ook nooit twee
rijders uit hetzelfde land in zijn team. Met een rijder uit het
buitenland beschikt hij over een grotere 'markt', dus meer
potentiële sponsors.
Van de coureurs die in zijn dienst hebben gereden, noemt Van Amersfoort
,,Jos'' de meest bijzondere. Verstappen reed één seizoen
in zijn team, in 1992 in de Formule Opel-klasse. Verstappen, net
overgestapt van een kart naar een racewagen, won in zijn debuutjaar het
Benelux-kampioenschap. ,,Hij bleef je verbazen, zowel in positieve als
negatieve zin. Grillig was-ie. Het is jammer dat je in de Formule I als
coureur zo weinig kunt uitrichten, dat het daar vooral op de auto
aankomt. Wat Jos wilde, dat gebeurde. Als hij niet langs een auto kon,
ging hij er overheen. Vaak ging het goed, maar net zo vaak mis.''
Van Amersfoort gaf Verstappen bij diens vertrek aan het einde van het
seizoen '92 een aandenken mee, een foto van het moment waarop Verstappen
in een chicane op het circuit van Zolder over de kop gaat. In een wolk
van zand en stof is nog net één wiel van Verstappens wagen
te zien. ,,Dat was Jos ten voeten uit. Zijn seizoen '92 was
één stofwolk.''
|
NRC Webpagina's
8 AUGUSTUS 1998
|