U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Veronica wil alleen vermaken

JAPKE-D. BOUMA
De kijker die vorig jaar al moeite had iets van zijn gading bij Veronica te vinden, kan zijn pogingen in het nieuwe seizoen helemaal staken. De zender blijft meer dan ooit op de vlakte met gemakkelijk amusement, actieseries, comedies, speelfilms en seksueel getint vermaak. Natuurlijk hebben ze The X-Files nog, maar vrijwel al het andere met enige psychologische of intellectuele diepgang, is geschrapt.

Op de plek waar in het vorige seizoen nog een poging werd gedaan jongeren te laten discussieren over thema's als 'de doodstraf' of 'zelfmoord' in Zwart-Wit of te 'informeren' in Maximaal - staan nu Amerikaanse succes-comedies als The Fresh Prince of Bel-Air en Home Improvement. Infotainment voor jongeren bleek een stap te ver voor Veronica.

Maar ook anderszins 'slimme' programma's als de comedy Seinfeld, het voetbalprogramma van Henk Spaan, documentaires over de showbizz als Het Wereldje of Gooise Zaken, en het programma over wetenschap van Rolf Wouters zijn verdwenen. Het enige programma dat nog van enige journalistieke aspiraties beschuldigd kan worden is Over de Balk, waarin financiele blunders bij de overheid en in het bedrijfsleven aan de kaak gesteld worden. Maar presentator Kas van Iersel ontkent het intellectuele alibi van Veronica te zijn. Hij maakt gewoon een snel gemonteerd, goed scorend programma, zegt hij. ,,Maar we hebben niet altijd de wethouder met het diepste decollete in de uitzending.''

'The Young One' wil alleen vermaken. A promise made and kept noemt Veronica directeur Unico Glorie het in het snelle taaltje waarin zijn zender communiceert met de jonge doelgroep van 13 tot 34 jaar. ,,Wie geinformeerd wil worden kan daarvoor naar RTL4 en 5'', vat zijn programmadirecteur Kees Gerritsen samen.

Daarmee zet Veronica verder de aanval in op aartsconcurrent SBS6 die mikt op dezelfde kijkers, maar wordt nog wel 'gehinderd' door 'journalistieke' formules als Hart van Nederland, ActieNieuws en het misdaadjournaal van Peter R. de Vries. Vanaf september brengt Veronica naast bestaande successen als Friends, The X-Files, Baywatch en Theo van Goghs 'tegendraadse' datingshow De Hunkering, een aantal nieuwe programma's. Zo zijn er maar liefst drie met een verborgen camera: Booby Trap, Have a Nice Day - waarin buitenlandse toeristen op de hak worden genomen - en, vanuit een lesauto, Driving School. Verder is er het traditionele pakket topfilms en zet Veronica weer veel aan seks refererend amusement in. Natuurlijk Sex voor de Buch, wegens succes geprolongeerd, maar ook de dramaserie De Club die zich afspeelt in een bordeel en een erotische talentenjacht waarin deelneemsters een striptease zullen opvoeren. Maar het meest trots is Unico Glorie op zijn 'brutale meiden' Jennifer de Jong en Tatum Dagelet, die Veronica van SBS6 heeft overgenomen. Bij de concurrent haalden ze kattekwaad uit om half zes 's middags, Glorie geeft ze een volwassen plaats, zaterdag om 20.00 uur. ,,We passen beter bij Veronica dan bij SBS6'', vindt Jennifer de Jong. ,,SBS6 is meer de kant van RTL4 aan het opgaan en probeert een gezinspubliek te bereiken. Zeker nu ze Robert ten Brink erbij hebben.''

En daarmee viel voor het eerst tijdens de presentatie de naam van de succesvolle presentator die ooit bij Veronica een miljoenenpubliek aan zich bond. In het nieuwe seizoen neemt hij zijn All you need is Love mee naar SBS6. ,,Hij komt op de dinsdagavond terecht'', denkt Kees Gerritsen. ,,Dat is traditioneel de avond met de minste concurrentie. En ze zullen Willibrord Frequin er wel achter zetten.'' Veronica heeft er al rekening mee gehouden. ,,Geen paniekvoetbal, we zetten er gewoon een goede film tegenover'', stelt Unico Glorie de aanwezigen gerust. Dat wordt nog een moeilijke keuze voor de jonge, snelle kijker.

NRC Webpagina's
23 JULI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)