U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Poetic justice

MARK DUURSMA
De videotheek bij mij om de hoek heet Boyz N the Hood en het kost de eigenaar 1800 gulden per jaar om die naam te mogen voeren. Het gaat hier namelijk om een bestaande naam, die van de debuutfilm van John Singleton uit 1991.

Boys N the Hood was een klapper. Pers en publiek waren aangenaam verrast door het harde, maar genuanceerde verslag uit het zwarte getto South Central Los Angeles, de wijk van rellen, bendes en drive by-shootings. Nadien maakte Singleton drie andere films, maar de belofte van zijn debuut heeft hij nog niet kunnen inlossen.

Zijn tweede film Poetic Justice moge dan weinig spectaculair zijn, sympathiek is hij zeker. Amerikaanse films over zwarten kennen grofweg twee uitersten: oppervlakkige exploitatiefilms met veel bende-geweld in de verpauperde binnensteden of bloedserieuze praatfilms met zelfbewuste broeders en zusters die voorgaan in de morele wederopstanding. Poetic Justice, waarin Maya Angelou heel even optreedt als wijze tante en wier gedichten een leidraad vormen, behoort zonder twijfel tot de tweede categorie, maar ontsnapt aan de hypocriete zoetsappigheid die dergelijke films ondraaglijk maakt.

Met behulp van de oerplot 'boy meets girl' - postbode Lucky ontmoet kapster Justice - combineert Singleton roadmovie en lovestory, waarbij vooral opvalt dat niemand haast heeft en iedereen lijzig spreekt. De hoofdrollen worden gespeeld door twee mensen die beter kunnen zingen dan acteren. Voor Janet Jackson was het haar eerste en laatste filmrol, bekroond met de MTV Movie Award voor Meest Begeerlijke Vrouw en de Razzie Award voor Slechtste Nieuwe Ster. Rapper Tupac Shakur, door zijn Black Panther-ouders vernoemd naar een door de Spanjaarden vermoorde Inca, werd in 1996 doodgeschoten toen hij na een MTV Awards-uitreiking door Las Vegas reed.

Films over kansarme zwarte jongeren zijn een traktatie voor taalkundigen. Voor het zeer frequent gehanteerde 'bitch' kiest de vertaler consequent 'teef', maar voor de mannelijke variant kent de creativiteit geen grenzen: achtereenvolgens komen rukeend, reetkever, klefkont en stiere(n)beffer voorbij. Ook goed om te weten: snelle klaarkomers worden door zwarte meiden aangeduid als 'two minute-brothers' en 'You can't hang!' is het ergste verwijt denkbaar. Paradoxaal genoeg betekent dat namelijk dat de aangesprokene toe is aan Viagra.

Poetic Justice (VS 1993, John Singleton), Belg.2, 20.30-22.15u.

NRC Webpagina's
22 JULI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)