U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

RTL4 blijft zich verfrissen

JAPKE-D. BOUMA
Frits Bom in een studiootje met gasten, dat hebben ze bij RTL4 nu wel gezien. In het nieuwe seizoen gaat Bom dan ook 'met een camera op zijn nek hotelkamers inspecteren', aldus programmadirecteur Bert van der Veer tijdens de presentatie van het nieuwe schema, gisteren in Amsterdam. RTL4 moet onvoorspelbaarder, spannender, en onbezonnener worden, en daar moet dus ook Frits Bom aan geloven. Informatieve, actuele programma's en formats live vanaf locatie moeten RTL4 opschudden, vertelde Van der Veer. De Amerikaanse imagomakers van Pittard Sullivan gaan een nieuwe huisstijl ontwerpen. De gezelligheid van RTL4 is niet langer vanzelfsprekend. Op zoek naar de jongere kijker waar de adverteerder zo dol op is, moet het ,,het Libelle-gehalte omlaag''.

Ook vorig jaar kondigde RTL4 een 'verfrissingskuur' aan. De zender was te veel in slaap gesust door het succes en programmeerde te gemakzuchtig. Dat zou nu allemaal anders worden. 'Sleetse formules' als Rad van Fortuin en de oude vertrouwde gezichten van Hans van der Togt en Viola Holt werden gerestyled om de jongere kijker te interesseren. Het station verloor sindsdien alleen maar marktaandeel. De trouwe kijker werd afgeschrikt door al het 'nieuwe', de jongere kijker had nog niet zo door dat er iets was veranderd.

Volgens Van der Veer waren de plannen van toen een goed begin, maar gingen ze niet ver genoeg. Dit seizoen hoopt hij de verfrissing te vervolmaken. Vertrouwde gezichten als Henny Huisman, Caroline Tensen, Ron Brandsteder en Andre van Duin blijven. Maar daarnaast is een flink aantal nieuwe programma's in het schema gezet. Het kenmerk van een groot aantal daarvan is dat ze live zijn, of vanaf locatie komen. Van der Veer heeft daartoe besloten met het succes van Villa BVD in het achterhoofd. Voorbeelden in het nieuwe seizoen zijn Hollands Hollywood, een live showbizz-magazine met optredens van artiesten, Monte Carlo, een live amusementsprogramma met Carlo Boszhard naar de formule van het BBC programma Noels House Party en dagelijks het programma RTL Live, ook live opgenomen op locatie, dat de Vijf Uur Show vervangt. De kwaliteitsnormen zijn verder verscherpt, zo belooft Van der Veer. Zo mag wat hem betreft 'het homeopatische middel tegen kromgegroeide teennagels', zoals die in de Vijf Uur Show nog wel eens werd besproken, wel wat naar de achtergrond. In het nieuwe RTL Live kan wat hem betreft best eens een 'biochemicus met een goed verhaal'. Of een goed gesprek over het dopinggebruik bij de Tour. Ook wil hij af van doorzichtig gesponsorde programma's als Vis TV, Computermagazine en Ga toch Fietsen. Alleen de subtielere varianten in het genre mogen blijven bestaan, zoals Koffietijd, Koken met Sterren, Dat Staat je Goed en Eigen Huis en Tuin. Daarmee komt hij terug op eerder gedane beloftes dat gesponsorde programma's helemaal zouden verdwijnen.

De adverteerder is wat sceptisch over al het nieuws. RTL4 heeft financiele tegemoetkoming, danwel extra reclame-zendtijd beloofd als de kijkcijfers tegenvallen. De vraag blijft dan ook of Van der Veer zal slagen waar zijn voorganger René Oosterman faalde. Mark Strijdveen, mediastrateeg bij het adviesbureau Media Direction geeft hem alvast meer kans. ,,Van der Veer heeft een verrassender programmering neergezet dan Oosterman destijds. Hij heeft niet meer elke dag hetzelfde programma op hetzelfde tijdstip gezet. Vooral de jongere kijker die toevallig langs RTL4 zapt en daar vroeger niets van zijn gading aantrof, wordt daardoor verrast en blijft misschien hangen. Het nadeel van Van der Veers strategie is dat RTL4 minder herkenbaar wordt voor de trouwe kijker.''

Eigenlijk heeft Strijdveen maar een minpuntje. Hij vindt de zes miljoen gulden die HMG-topman Pieter Porsius heeft uitgetrokken voor de restyling en versterking van zijn drie zenders RTL4, 5 en Veronica, eigenlijk maar weinig. ,,Bij de introductie van een koffiemerk is 4 miljoen gulden een heel gewoon bedrag. Ik vind zes miljoen dan geen megabedrag, ofzo.''

NRC Webpagina's
22 JULI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)