U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Toeristen volgen koersen via radio, internet en mobiele telefoon

Zand, zon, zee en de AEX


Mooi zonnetje, liggend op het strand in Zuid-Frankrijk of op een bergtop in de Zwitserse alpen en oeps ... de beurs in Amsterdam gaat onderuit. Met de moderne communicatiemiddelen kan geen campinghausse of -crisis voor de toerist lang onopgemerkt blijven.

Door ERIK VAN DER WALLE

De tijd dat er in de zomermaanden nooit iets op de beurs gebeurde is sinds de campinghausse van vorig jaar voorbij. Op 7 augustus van dat jaar bereikte de AEX , de belangrijkste graadmeter op de Amsterdamse beurs, een recordhoogte met bijna 1011 punten. Of de kooporders vooral van mobiel bellende campinggasten afkomstig waren is nooit duidelijk geworden, maar van een normale zomerse komkommertijd was in elk geval geen sprake. Menig beleggende vakantieganger bewaart aan de campinghausse goede herinneringen: wat is er leuker dan ruggelings aan het strand geld verdienen? Het duurde ruim een half jaar voordat de AEX het record van de campinghausse overtrof.

Alleen al door de aanhoudende spanningen in het Verre Oosten is de kans op rustige beursmaanden in deze zomer wederom niet groot. Stel nu eens dat toonaangevende bedrijven als Microsoft, IBM of Philips bij hun tweede kwartaalresultaten met waarschuwende geluiden komen, dan kan volgende maand zomaar de campingcrisis zijn geboren. Ook in 1996 beleefde de beursindex in juli een dieptepunt: ten opzichte van een maand daalde de graadmeter toen in een paar dagen met 10 procent.

Wat te doen in zo'n geval op de camping in Spanje? Een Nederlandse krant van drie dagen oud biedt geen uitkomst, maar gelukkig wordt er ingespeeld op de voortdurende honger van de belegger naar financieel nieuws. Zo heeft ABN A mro recent de 'Mobile Investor' op de markt gebracht. Deze dienst, die zorgt voor korte meldingen op het schermpje van de mobiele telefoon, komt behalve met nieuwsmeldingen (bedrijfsresultaten, opvallende koersdalingen of -stijgingen) ook dagelijks met vijf of zes beleggingstips. Momenteel wordt de Mobile Investor aan een kleine groep klanten aangeboden. ,,Wij hebben zo'n duizend actieve beleggers aangeschreven die hiervan gebruik kunnen maken'', legt een woordvoerder uit. De dagelijkse berichtenstroom kost vijftien gulden per maand.

ABN Amro is voorlopig de enige met dit product, want voor veel banken lijkt een berichtenservice via de mobiele telefoon nog iets te experimenteel. ,,Wij kijken momenteel of we een dergelijke service aan onze betere klanten kunnen aanbieden'', stelt een zegsman van de Postbank. Maar plannen om een financiële informatiedienst aan alle 7 miljoen rekeninghouders aan te bieden zijn er nog niet.

De Rabobank biedt al enige tijd de 'Rabo Alert' aan. Via een pieper (semafoon) wordt volgens een zegsman ,,een constante stroom van informatie'' geleverd. Hoeveel mensen van deze service gebruik maken wil de bank, net als concurrent ABN Amro, overigens niet kwijt. De maandelijkse abonnementsprijs voor de Rabo Alert bedraagt ruim 35 gulden. ,,Op dit moment bekijken we of ook via de mobiele telefoon informatie gaan versturen'', aldus een woordvoerder.

Voor het bedrijf 'GSM Information Network' is het verzenden van berichten via de mobiele telefoon al enige tijd een kernactiviteit. Via het netwerk van PTT Telecom en van Libertel worden niet alleen financiële berichten verstuurd, maar desgewenst ook verkeersinformatie of de weersverwachting. ,,De bezitter van een GSM -toestel kan informatie bij ons opvragen, bijvoorbeeld de koers van een beursfonds of de hoogte van de index. Ook bestaat de mogelijkheid om automatisch alle informatie over een fonds opgestuurd te krijgen, een zogeheten trigger. Zo kan je gewaarschuwd worden als bijvoorbeeld de AEX door de 1300-punten grens gaat of de koers van Philips onder de 100 gulden raakt'', zo legt Hijs van Gesel van GIN uit.

Hij stelt dat ,,vijf tot tien procent'' van de bezitters van een GSM-toestel gebruik maakt van de diensten van GIN , dat begonnen is als proefproject bij PTT Telecom. Per melding bedragen de kosten, ook bij verblijf buiten Nederland, één gulden exclusief BTW . ,,De financiële berichtgeving en de verkeersinformatie zijn de grote trekkers'', aldus Van Gessel.

Om de informatie van GIN te betrekken moet de GSM -beller zich eerst bij PTT en Libertel melden voor een wachtwoord. ,,Met behulp van dit wachtwoord kan je waar ook ter wereld de berichtencentrale bellen en bijvoorbeeld via de letters ,, AE KLM '' de huidige beurskoers van KLM opvragen.'' Zelfs nieuws over uitlotingen van obligaties kan worden verstrekt. Daar zal toch niet veel belangstelling voor bestaan? Van Gessel: ,,Alles wat er op en door de beurs officieel bekend wordt gemaakt, komt bij ons binnen. En met dat brede aanbod maken we het aantrekkelijk''.

Voor menige vakantievierende belegger gaan deze diensten wat ver en is de service van de oude vertrouwde radio voldoende. Maar liefst 1,4 miljoen mensen luisteren tijdens hun vakantie of overwintering naar de Wereldomroep. ,,In principe komen wij elk uur in onze nieuwsuitzendingen met twee minuten financieel nieuws'', stelt voorlichter Frans van Heeteren. ,,Daarnaast vermelden we dagelijks de slotkoersen van een aantal beursfondsen. Meestal die fondsen waar het meest in wordt gehandeld en die de grootste daling of stijging hebben doorgemaakt.''

Geluisterd wordt er zeker naar het financiële nieuws. Een jaar geleden zijn we wat minder systematisch met het financiële nieuws omgesprongen en dat leidde direct tot vele reacties. Slechts 10 procent van onze luisteraars vindt dat we teveel informatie over de beurs geven', aldus Van Hetere. ,,Acht procent wil meer informatie, maar uit onze enquêtes blijkt ook dat steeds meer mensen hun schootcomputer op vakantie meenemen en via Internet de beurskoersen op Teletekst volgen.''

GIN op Internet: www.gin.nl

NRC Webpagina's
16 JULI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)