U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
( a d v e r t e n t i e )       
InterWad -
Praat mee over het Waddenzeebeleid

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Price Waterhouse Coopers


Hoge Raad: nieuwe wet zakenauto

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 16 JULI. De leasauto blijft voor werknemers die dichtbij hun werk wonen vooralsnog goedkoper dan bij een woon-werkafstand van meer dan 30 kilometer. Dat heeft de Hoge Raad gisteren bepaald in een proefprocedure die was aangespannen door Price Waterhouse Coopers.

Werknemers met een auto van de zaak moeten jaarlijks 20 procent van de cataloguswaarde van hun auto bij hun belastbaar inkomen optellen. Als de woon-werkafstand groter is dan 30 kilometer, dan is de bijtelling 24 procent. Die hogere belasting is in 1990 ingevoerd om het autogebruik voor woon-werkverkeer terug te dringen.

De extra bijtelling van 4 procent acht de Hoge Raad in zijn arrest discriminerend. Het hoogste rechtscollege laat zich in ongebruikelijk scherpe woorden uit over de wettelijke regeling van 1990. De wetgever heeft volgens de Hoge Raad hiermee ,,een beperkte groep'' zakelijke rijders bevoorrecht, en de argumenten die de staatssecretaris van Financiën daarvoor heeft aangevoerd worden door de raad ,,in redelijkheid niet houdbaar'' geacht, en als ,,ondeugdelijk'' gekwalificeerd.

De Hoge Raad biedt regering en parlement wel een handreiking. Vooralsnog moet de rechter er in nieuwe procedures van afzien om belastingaanslagen die gebaseerd zijn op 24 procent bijtelling vanwege de geconstateerde discriminatie te verminderen. ,,Het ligt op de weg van de wetgever om de geconstateerde ongelijkheid op te heffen'', aldus het arrest.De Hoge Raad gaat ervan uit dat daartoe een reeds in 1996 aangekondigd wetsvoorstel spoedig bij de Tweede Kamer zal worden ingediend.

Overigens blijft onder de huidige regeling de gehele bijtelling voor het woon-werkverkeer van de leaseauto achterwege als de werknemer kan aantonen dat hij de auto nauwelijks voor privé-vervoer gebruikt (minder dan 1.000 kilometer per jaar).

Hoewel de betrokken belastingplichtige in het proefproces uiteindelijk geen vermindering van zijn aanslag kreeg, kende de Hoge Raad hem wel een vergoeding van de proceskosten toe, hetgeen volgens het accountantskantoor ongebruikelijk is.

Price Waterhouse Coopers acht het ,,een goede zaak dat de rechter, al is het met een zekere afstandelijkheid, de behoorlijkheid van de fiscale wetgeving onderzoekt. Daartoe bestaat voldoende aanleiding nu politieke compromissen en het belang van een de schatkist in een overhaast wetgevingsproces vaak zwaarder wegen dan een evenwichtige en deugdelijke regeling.''

De paarse onderhandelaars hebben in de kabinetsformatie intussen overeenstemming bereikt over afschaffing van het verschil tussen 20 en 24 procent bijtelling voor zakelijke autorijders. In plaats van de huidige regeling moet er een heffing komen die uitgaat van het aantal werkelijk afgelegde kilometers. Op die manier willen PvdA, VVD en D66 het privégebruik van een auto van de zaak ontmoedigen.

NRC Webpagina's
16 JULI 1998



    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)