U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
A woman under the influence

BAS BLOKKER
Kan de achterkant van een bloemetjesbloes woedend zijn? Een keukenrek wanhopig? Kunnen een eettafel en een karige fruitschaal iets uitdrukken van de spijt over een avontuurtje? Kan een truck die door de modder ploegt de somberheid laten zien van de mensen die erachter lopen? In een film van John Cassavetes wel.

A woman under the influence vertelt het verhaal van een ineenstorting. Van een vrouw, in de eerste plaats. Maar ook van haar man en haar kinderen. En van de hele wereld van keukenrekjes, bloemetjesbloezen en wegwerkers die bij hen hoort.

Gena Rowlands en Peter Falk zijn de vrouw en de man. Hij werkt zich suf, zij zorgt voor de drie kinderen. En ze moet te vaak wachten op haar man, die aan zijn baan als wegwerker verslaafd is. Die zijn collega's mee naar huis neemt, terwijl hij zijn vrouw had beloofd dat ze er een gezellig weekendje samen van zouden maken. Ze probeert zich nog groot te houden, maar iedereen merkt dat haar hoofd vol kruimels zit.

She's delicate, roept hij tegen een collega, die nog niet eens gesuggereerd heeft dat ze eigenlijk gaga is. Delicate, hij probeert dat beeld de hele film overeind te houden. Soms denkt hij dat hij haar ervoor moet slaan, of door elkaar rammelen, dat dat haar weer op orde brengt. En zij omarmt alles wat haar houvast biedt. Steeds weer zegt ze dat ze een goede moeder is, en dat ze van haar man houdt.

Cassavetes priemt met zijn camera dit gezin in. En eenmaal binnen maakt hij geen onderscheid meer in wat hij bekijkt. Van iemands gezicht leest hij evenzeer de emotie af als van iemands achterhoofd. Niet in de zin van: je moet het als kijker zelf invullen. Nee, er valt niets meer in te vullen, het hele huis, de tuin en de straat zijn doortrokken van de verstikkende, wanhopige atmosfeer.

Dus kan Cassavetes achterkanten filmen, hij kan mensen buiten beeld houden, beelden onscherp laten, overbelichten - je voelt steeds de onttakeling, en de hoop op iets dat de boel weer in het gareel kan krijgen.

A woman under the influence (John Cassavetes, VS, '74), Ned.3, 22.56-0.18u.

NRC Webpagina's
13 JULI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)