U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   M E D I A
( a d v e r t e n t i e )       
InterWad -
Praat mee over het Waddenzeebeleid

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Persiflage op de Broertjes de Boer
Wereldberoemd waren ze natuurlijk al, Ronald en Frank de Boer. Maar echt onsterfelijk werden de voetballers pas dit WK. Niet door de misser van Ronald tegen Brazilië (penalty) of door het verbluffende spel van Frank (aanvoerder). Maar door hun dagelijkse optreden in het ochtendprogramma op Radio 3, Evers staat op. Nog dagelijks bellen luisteraars naar Radio 3 om te vragen of de Broertjes de Boer nog komen. ,,Dat is duidelijk natuurlijk.''



Piraterij in muziekwereld
De muziekindustrie heeft de Europese Unie opgeroepen tot betere bescherming tegen piraterij op Internet. De moderne computertechnologie biedt prachtige kansen, maar is ook een bedreiging voor artiesten, als er niet beter over hun rechten wordt gewaakt.





Onder de titel Pionieren beschrijft Tom Rooduijn deze week in zijn dagelijks rubriek De Draad op de NRC-website hoe de computerindustrie ons steeds weer met nieuwe generaties hard- en software confronteert. De gebruiksvriendelijke computer die niet na een paar jaar is afgeschreven, moet nog worden uitgevonden. Fungeren we als proefkonijnen van Bill Gates en de zijnen? Niet alleen bij particulieren, ook in het bedrijfsleven rijzen de computerkosten de pan uit.

Meestal worden bij het begroten van een automatiseringsproject de kosten niet meegerekend die voortvloeien uit storingen en reparaties, software-updates, hardware-upgrades, beheerskosten, gebruikersondersteuning, virussen en de afschrijvingsperiode van twee jaar. Zo kost een pc-werkplek ongeveer zeven maal de prijs van de initiële hardware-aanschaf. Als na die automatiseringsslag ook nog een Internet-afdeling op poten moet worden gezet, staat voor menig manager de computer gelijk aan een bodemloze put. Het vergt veel extra arbeidskracht, het personeel moet op cursus, maar van een toename van de arbeidsproductiviteit is geen sprake, want de voor veel geld verworven kennis en apparatuur wordt voor privé-boodschappen en websurfen in de baas zijn tijd benut. In het boek Burn Rate: How I Survived the Gold Rush Years on the Internet doet Michael Wolff, voormalig en succesvol zakenman in Internet-toepassingen, op satirische wijze verslag van de Internet-hype. Hij betwijfelt of het werkelijk het veelbelovende medium is dat radio en televisie overbodig maakt. ,,Het was een versnelde versie van de cuItuur zelf'', beschrijft Wolff zijn kennismaking met Internet, ,,een verzameling modieuze grillen en trends, in combinatie met sociale, historische en economische krachten en technische vernieuwingen.'' Misschien zijn al die bedrijven die Internet willen beheersen wel bezig hun tijd te verknoeien, stelt Michael Wolff. Hij schreef zijn boek als tegenwicht tegen de neiging van deze nieuwe industrie om zichzelf te optimistisch en als veelbelovend af te schilderen.

Fungeren we als willoze proefpersonen voor fabrikanten van onvolkomen apparatuur en netwerken met gebreken? Laten we ons door de computer-industrie een gigantisch oor aannaaien? Is Internet werkelijk een modegril, waarmee je alleen maar tijd en geld verliest?

Reacties op Pionieren naar: rooduijn@nrc.nl of de Internetredactie van NRC Handelsblad, Postbus 8987, 3009 TH Rotterdam.

NRC Webpagina's
11 JULI 1998



    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)