|
|
|
NIEUWSSELECTIE
|
Persiflage op de Broertjes de Boer
Wereldberoemd waren ze natuurlijk al, Ronald en Frank de Boer. Maar echt onsterfelijk werden de voetballers pas dit WK. Niet door de misser van Ronald tegen Brazilië (penalty) of door het verbluffende spel van Frank (aanvoerder). Maar door hun dagelijkse optreden in het ochtendprogramma op Radio 3, Evers staat op. Nog dagelijks bellen luisteraars naar Radio 3 om te vragen of de Broertjes de Boer nog komen. ,,Dat is duidelijk natuurlijk.''
Meestal worden bij het begroten van een automatiseringsproject de kosten niet meegerekend die voortvloeien uit storingen en reparaties, software-updates, hardware-upgrades, beheerskosten, gebruikersondersteuning, virussen en de afschrijvingsperiode van twee jaar. Zo kost een pc-werkplek ongeveer zeven maal de prijs van de initiële hardware-aanschaf. Als na die automatiseringsslag ook nog een Internet-afdeling op poten moet worden gezet, staat voor menig manager de computer gelijk aan een bodemloze put. Het vergt veel extra arbeidskracht, het personeel moet op cursus, maar van een toename van de arbeidsproductiviteit is geen sprake, want de voor veel geld verworven kennis en apparatuur wordt voor privé-boodschappen en websurfen in de baas zijn tijd benut. In het boek Burn Rate: How I Survived the Gold Rush Years on the Internet doet Michael Wolff, voormalig en succesvol zakenman in Internet-toepassingen, op satirische wijze verslag van de Internet-hype. Hij betwijfelt of het werkelijk het veelbelovende medium is dat radio en televisie overbodig maakt. ,,Het was een versnelde versie van de cuItuur zelf'', beschrijft Wolff zijn kennismaking met Internet, ,,een verzameling modieuze grillen en trends, in combinatie met sociale, historische en economische krachten en technische vernieuwingen.'' Misschien zijn al die bedrijven die Internet willen beheersen wel bezig hun tijd te verknoeien, stelt Michael Wolff. Hij schreef zijn boek als tegenwicht tegen de neiging van deze nieuwe industrie om zichzelf te optimistisch en als veelbelovend af te schilderen. Fungeren we als willoze proefpersonen voor fabrikanten van onvolkomen apparatuur en netwerken met gebreken? Laten we ons door de computer-industrie een gigantisch oor aannaaien? Is Internet werkelijk een modegril, waarmee je alleen maar tijd en geld verliest? Reacties op Pionieren naar: rooduijn@nrc.nl of de Internetredactie van NRC Handelsblad, Postbus 8987, 3009 TH Rotterdam.
|
NRC Webpagina's
11 JULI 1998
|
Bovenkant pagina |