R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Hoe Versace geschoten werd
DIRK LIMBURG
Enkele weken geleden bracht de Avro ons de film over het leven van Diana en het wachten is op de bioscoopversie van het einde van die andere glamoureuze dode van 1997, modeontwerper Gianni Versace. Dat daar korte tijd hard aan gewerkt is blijkt uit de documentaire Shooting Versace die de Nederlandse Programma Stichting vanavond als eerste aflevering in een vierdelige serie over de Amerikaanse onafhankelijke film uitzendt. Het is een interessante reportage van Christopher Sykes over het maken van een b-film, maar het heeft weinig met het onderwerp te maken. Wel laat het schitterend zien hoe het sappelen blijft met een klein budget en grote plannen. De producent, werkend onder naam en logo van de failliete, luchtvaartmaatschappij Panam, wist in ieder geval waar hij aan begon toen hij Menachem Golan (69) aanzocht als regisseur voor The Versace Murder. Een bekende uitspraak van Golan, de man van Cannon met zo'n tweehonderd films op zijn naam als regisseur of producent, luidt dat als je een Amerikaanse film maakt met een begin, midden en eind voor minder dan vijf miljoen dollar, je een idioot moet zijn om daar geld aan te verliezen. Of dat met het verhaal over Versaces moordenaar Andrew Cunanan gaat lukken, is nog niet zeker. De kijkjes op de film die de documentaire biedt, maken niet echt nieuwsgierig. En grappiger dan deze making of zal de film zeker niet worden. Waar vind je nog een speciale effecten-mannetje dat een tv niet tot ontploffing weet te brengen, een decorbouwer die een dag te laat met een cruciaal stuk komt opdraven en een regisseur die als een levend cliché over de set dwaalt en schreeuwt en pas echt geniet als hij bloed in het gezicht van de debuterende hoofdrolspeler mag spuiten. Nee, makkelijk heeft Golan het in deze documentaire niet. Een arrestatieteam van de politie werkt wel belangeloos mee, maar op de moordplek, de stoep voor Versaces huis in Miami, mag van diens familie niet gefilmd worden en de alternatieve locatie blijkt tijdens de opnamen in de drukke aanvliegroute van Miami Airport te liggen. De crew denkt alleen maar aan eten ('we make movies for food'). En de diepgang volgens Golan: ,,Ik denk dat Cunanan Versace wilde zijn.'' Als u wilt zien waartoe Golan als regisseur in staat is, zap dan vanavond een paar keer langs zijn Delta Force (Veronica, 21.05u.), een film waarmee hij in 1985 wel snelle miljoenen wist te maken.
Shooting Versace, Ned.3, 23.06-0.07u.
|
NRC Webpagina's
6 JULI 1998
|
Bovenkant pagina |