U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Eén-op-één met Daniëlle

Het Internet wordt door steeds meer bedrijven ontdekt als marketing-instrument. ,,Bedrijven die dat niet door hebben, laten kansen liggen.''

MARIE-JOSÉ KLAVER

,,Ik heb weer heel, heel veel leuke mailtjes binnengekregen, maar kan ze niet direct beantwoorden. Daarom probeer ik nu wat meer over mezelf te vertellen. Ik heb inderdaad 15 jaar op wielrennen gezeten en de hele wereld over gereisd.'' Dit vertelt RTL4-presentatrice Daniëlle Overgaag op de website van Sony. In haar wekelijkse column doet Overgaag met een digitale camera verslag van haar reisavonturen.

Steeds meer bedrijven ontdekken Internet als een extra reclamemedium en marketinginstrument om de band met de klant te versterken. Ongeveer 865.000 Nederlandse huishoudens hebben volgens een onderzoek van Heliview Marketingservice toegang tot Internet. Nederlandse ondernemers denken dat Internet een belangrijke rol gaat spelen bij de verkoop van producten en diensten, zo blijkt uit een onderzoek van het NIPO. 28 Procent van de Nederlandse bedrijven is op Internet aangesloten; vorig jaar was dat nog 16 procent.

Hoewel online winkelen in Nederland nog in de kinderschoenen staat bij gebrek aan een praktisch betaalmiddel en veilige transactiemethodes, kan een website voor bedrijven een handig hulpmiddel zijn om de consument, die zich door de toegenomen individualisering steeds minder goed in afgebakende doelgroepen laat vangen, te benaderen en een 'een-op-een-relatie' met de klant te ontwikkelen. Internet wordt steeds serieuzer genomen door bedrijven, constateert Huib Maaskant van QI, een reclamebureau dat websites en cd roms maakt. ,,De eerste generatie websites bestond vooral uit gedigitaliseerde brochures. Nu zie je dat bedrijven Internet in hun marketingplan opnemen. De budgetten voor websites worden ook groter.''

Volgens Bart Panman, die verantwoordelijk is voor de website van Sony, is Overgaags reiscolumn een prima manier om reclame te maken voor de Sony Mavica, een camera die de foto's op een floppy zet, waarna ze meteen op Internet gezet kunnen worden. ,,Overgaag laat precies zien waar de camera voor bedoeld is. En voor Daniëlle is het ook leuk om een persoonlijke homepage bij Sony te hebben.''

De column is een van de manieren waarop Sony via Internet zijn merknaam probeert te versterken. Muziekliefhebbers kunnen op de site van Sony Music naar de nieuwste hits luisteren en screensavers van popsterren downloaden. Ondertussen wordt de Sony Minidisc aangeprezen. Een van de voordelen van adverteren via Internet is volgens Jack Saarloos, die de site van de Ster onderhoudt, de interactiviteit. ,,Een televisiespotje wordt voor een breed publiek gemaakt. Op een website kun je elke bezoeker individueel van informatie voorzien.''

Deskundigen op het gebied van Internetmarketing benadrukken dat voor reclame op het Net andere regels gelden. Volgens online marketeer Rob Oostveen van 1-to-1 Marketing Ventures heeft de consument het op Internet voor het zeggen. ,,Hij neemt het initiatief om een website te bezoeken en hij zal dit initiatief alleen nemen, als hij verwacht op die website iets te vinden dat in zijn behoeftes voorziet. Voldoet die website daar niet aan, dan is de kans groot, dat zijn eerste bezoek aan die website ook meteen zijn laatste is.'' Volgens Rob Oostveen vergeten veel bedrijven die op Internet reclame maken om een persoonlijke band met de consument op te bouwen. ,,Internet is een marketing medium dat bedrijven in staat stelt persoonlijke contacten met klanten te onderhouden. Bedrijven die dat niet doorhebben, laten kansen liggen.''

Snackfabrikant Mora nodigt consumenten via het web uit om nieuwe hapjes te verzinnen. ,,Als u nu stomtoevallig ook wel eens een goed snackidee heeft, dan moet u dat natuurlijk niet voor u houden. Stuur het gewoon elektries naar ons'', vraagt Cora van Mora de bezoeker. ,,De nadruk ligt op interactie en informatie', vertelt Jacqueline van de Made die als trade marketing manager van Mora het concept voor de site bedacht. Cora, die sinds jaar en dag het gezicht van Mora bepaalt, blijkt het ook op Internet goed te doen. Ze ontvangt veel e-mails, die ze ook allemaal beantwoordt. De leukste brieven worden op de site, die een kleine 5.000 bezoekers per maand trekt, gezet. Over de bezoekcijfers is Van de Made niet ontevreden. ,,We doen het niet slecht voor een kleine site over een specifiek onderwerp.'' Ongeveer een derde van de bezoekers aan de Mora-site vult de enquête over de site in of doet mee met de quiz (waar heeft Cora dit jaar de alternatieve troonrede gehouden?). In ruil voor informatie over de plaats van het vriesvak in de koelkast en de aanwezige keukenapparatuur worden bezoekers beloond met een cadeau. De voorkeuren en wensen van de Internetconsument worden gebruikt bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Binnenkort gaat Mora met direct mail, een digitale vorm van direct marketing, van start. Aan de hand van opgegeven voorkeuren zullen surfers regelmatig reclamemail over nieuwe kroketten of kipburgers ontvangen.

Heineken biedt bezoekers van de site een gepersonaliseerde nieuwsdienst aan. Bezoekers kunnen opgeven of ze informatie over concerten en festivals, sportevenementen, screen savers of spelletjes willen ontvangen. Daarnaast is er op de Heineken-site, die maandelijks 135.000 keer wordt geraadpleegd, veel informatie over reizen te vinden.

De website van bierbrouwer Grolsch staat in het teken van de film. ,,Film past bij Grolsch'', vertelt hoofd marketing Dirk Egeler. ,,Grolsch sponsort het Filmmuseum in Amsterdam en het Filmfestival in Rotterdam.'' Door bijna dagelijks nieuwe informatie over films aan te bieden heeft de film- en bierliefhebber een reden om steeds terug te komen op de site van Grolsch. 400.000 pagina's worden maandelijks op de Grolsch-site opgevraagd. Aan het filmspel, dat een half jaar duurt en alleen via de site van de brouwer is te spelen, doen een paar duizend mensen mee. Grolsch hecht net als Mora veel waarde aan de reacties van bezoekers. ,,Tijdens onze reclame-actie over '100 jaar beugel' hebben we duizenden reacties via Internet gekregen'', vertelt Egeler. ,,Voor ons is dat waardevolle een-op-een conversatie. Internet is eigenlijk continu marktonderzoek on the spot.''

NRC Webpagina's
4 JULI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)