U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   O P I N I E
 
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Verkiezingssite
De Verkiezingssite met nieuws over de formatie.

H O O F D A R T I K E L :
Zwarte doos van paars


ALLES IS POLITIEK. Deze stelling wordt momenteel in vergaderzaaltjes aan het Haagse Binnenhof bijna dagelijks bevestigd. In het kader van de kabinetsformatie blijft geen onderwerp onbesproken. Gaat het niet over het toekomstig aantal kippen, dan gaat het wel over de maximumsnelheid op autowegen in de Randstad tot zeven uur 's avonds. Den Haag lijdt onder een overproductie aan beleid, werd inmiddels al weer heel wat jaren geleden vastgesteld. Het is naar valt te vrezen het enige punt dat niet op de agenda van de kabinetsformatie staat. Van maathouden is geen sprake.

De jongste politieke doorbraak wordt gemeld vanuit de verkeerssector. Paars, dat wil zeggen de fractiespecialisten van PvdA, VVD en D66, heeft een akkoord bereikt over een aanpak van de 'lease-autoproblematiek'. Chauffeurs met een auto van hun werkgever kunnen daarin een zwarte doos gemonteerd krijgen die aangeeft hoeveel ze voor privé-doeleinden hebben gereden en hoeveel zakelijk. Het gevolg hiervan zal zijn dat mensen die slechts weinig privé van hun lease-auto gebruikmaken minder belasting betalen en mensen die relatief veel privé-kilometers maken hoger zullen worden aangeslagen.

Het altijd weer belangrijke draagvlak voor zo een maatregel is er zelfs ook al. De belangenvereniging van autoleasebedrijven (wie in Nederland wil meepraten dient zich te organiseren) reageerde in elk geval niet onwelwillend. Ongetwijfeld zal met de zwarte doos van paars een onrechtvaardigheid worden weggenomen; al helemaal omdat in het akkoord van de fractiespecialisten ook een overgangsmaatregel is voorzien opdat bestaande gevallen er niet op achteruit gaan. Natuurlijk zijn er ook kanttekeningen bij het voornemen te plaatsen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de fraudegevoeligheid van het systeem? Wat is een privé-kilometer en wat een zakelijke kilometer. Er zal altijd sprake zijn van een schemerzone en dus van de nodige extra werkzaamheden voor de belastingrechter. Met andere woorden: hoe verhoudt dit plan zich tot het nu al zo lang beleden streven naar deregulering?

MAAR VERUIT HET meest onthutsende blijft toch dat een onderwerp als een zwarte doos voor lease-autorijders wordt besproken als onderdeel van de kabinetsformatie. Het toont eens te meer aan dat het verschil tussen hoofdzaken en bijzaken volledig is zoekgeraakt. Terwijl het wachten nog steeds is op het politieke akkoord over het te voeren financieel-economische beleid waarmee alles samenhangt, knutselen de lagere echelons van paars er naarstig op los. Morgen, zo wordt gezegd, is het dan eindelijk D-day in de formatie. Dan zal de beslissing moeten vallen over de financiële basis van een regeerakkoord. Dat is dan vele weken te laat. Het heeft nu eenmaal weinig zin te beginnen met de bouw van een huis als het fundament er nog niet ligt. De gevolgen van deze vreemde werkwijze zijn dagelijks zichtbaar. Het paarse deel van het spreekwoordelijke mierparlement is bezig met een regeer-encyclopedie in plaats van een regeerakkoord. Alles is politiek, zeker. Maar bij uitstek politici doen er soms goed aan bepaalde uitspraken niet te letterlijk te nemen.

NRC Webpagina's
2 JULI 1998



    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)