U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Kraam voor telefoonminuten op Internet


Dankzij de liberalisering van de telecommunicatie verschilt de handel in telefoonminuten steeds minder van de handel in ijzer of tomaten. De eerste Nederlandse koopman heeft gisteren zijn kraam op Internet geopend.

Door onze redacteur MICHIEL VAN NIEUWSTADT

AMSTERDAM, 1 JULI. Telefoonminuten te koop, nu tegen extra lage prijzen! Met deze kreet zou KPN Telecom of een willekeurige concurrent binnenkort zijn waar kunnen aanprijzen. Want de liberalisering maakt van de telecommunicatie een markt als alle andere. Interxion, de eerste Nederlandse koopman in telefoonminuten, opende gisteren zijn marktkraam op Internet. Alsof het een partij partij ijzer of een vracht tomaten betreft kunnen aanbieders van telecommunicatie hier hun producten presenteren. Aangeboden: tienduizend minuten bellen naar het Verenigd Koninkrijk in de maand juli, met een gemiddelde spraakkwaliteit. Prijs een stuiver per minuut. Een genteresseerde koper die zijn klanten deze zomer naar Engeland wil laten bellen kan zijn kans grijpen, indien gewenst anoniem. Binnen dertig minuten nadat de transactie is gesloten, kan hij de telefoongesprekken van zijn klanten laten verlopen via het netwerk van, bijvoorbeeld, British Telecom. ,,Boter bij de vis'', zegt algemeen directeur B. van den Dries van Interxion, gevestigd in onooglijke fabriekshalletjes op een industrieterrein in Amsterdam- Sloterdijk.

De handel in telefoonminuten heeft zich decennialang voltrokken achter gesloten deuren. Een Europese monopolist die telefoonverkeer buiten bereik van zijn eigen netwerk wilde transporteren, bijvoorbeeld naar Azië, ging daartoe met zijn Aziatische collega rond de tafel zitten. Die berekende een pittige prijs. Van den Dries schat dat telecombedrijven van Nigeria tot Japan elkaar gemiddeld 50 tot 60 cent per minuut in rekening brengen voor het afhandelen van telefoonverkeer. De kosten van de telefoongesprekken liggen veel lager, soms op niet meer dan enkele centen per minuut. Daar komt bij dat telefoonnetten op veel routes een groot deel van de tijd leeg staan. Dat kost geld, zoals een onverhuurde woning, of een lege trein. Leegstand zorgt in de telecommunicatie echter niet voor druk op de prijzen, want met de exclusieve eigenaar van telefoonlijnen in bijvoorbeeld China is het slecht onderhandelen over de prijs voor een minuut bellen naar Peking. Toch staan de onderhandelingen in achterkamertjes steeds meer onder druk. ,,Het systeem dat de telecomoperators nu gebruiken voor het vaststellen van hun onderlinge prijzen zal ons snel voorkomen als iets uit het stenen tijdperk'', zegt Van den Dries. Europese regelgeving en handelsverdragen zorgen ervoor dat steeds minder aanbieders van telecommunicatie in het thuisland een alleenrecht hebben.

En op een geliberaliseerde markt benut een aanbieder liever zijn netwerk, zelfs tegen afbraakprijzen, dan dat hij zijn telefoonverkeer ziet verdwijnen naar de concurrent. Elke minuut dat een netwerk leegstaat is verloren.

De markt waarop Interxion zich beweegt is enorm. Van den Dries schat dat er jaarlijks vanuit Nederland 2 tot 2,2 miljard minuten verbeld worden naar het buitenland. De hoeveelheid telefoonverkeer die Nederland binnenkomt ligt iets lager, maar is wel vergelijkbaar.

NRC Webpagina's
1 JULI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)