U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Huur toch vaker een video

JAPKE-D. BOUMA
Vroeger was de videotheek voor vieze mannetjes. Maar die komen er nauwelijks meer, want voor virtuele seks hoeft niemand de deur nog uit. Daar zijn Internet en betaaltelevisie voor uitgevonden.

De videotheek moet tegenwoordig daarom een ander publiek aanspreken. Met grotere, ruimere winkels, nettere schappen en dito aanbod, wordt geprobeerd de burgerman met kinderen en de oudere jeugd naar de schappen te krijgen.

De familystore werd geboren; een videotheek waar niet alleen verhuurd wordt - in de nieuwste winkels zijn dit overigens ook cd's en computerspelletjes - maar waar ook veel te koop is: video's natuurlijk, maar ook ijsjes en Hollywood goodies als T-Shirts, sleutelhangers, boeken en posters. Maar de omslag van 'pornokoning' tot deugdzaam Hollywood dorado is moeilijker dan gedacht. Het porno-imago blijkt hardnekkig. Bij het grote publiek blijft de videotheek de plek van de vette toonbanken, shabby cliëntèle en sjekkies rokend personeel. De videotheek lijkt nu zowel de oude als de nieuwe doelgroep te missen. Sinds 1987 daalt het aantal verhuurde videocassettes gestaag. Volgens de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van Beeld- en Geluidsdragers (NVPI) waren het er in 1987 nog 39 miljoen stuks, en in 1996 nog maar 28 miljoen. De omzet daalde van 211 miljoen gulden in 1987 naar 178 miljoen in 1996. Aan de Nederlandse Video Detaillisten Organisatie (NVDO) de taak het tij te keren. Daartoe werd al in 1990 gestart met een gesponsord programma bij RTL4, getiteld Film en Videonieuws. Met aanvankelijk Marc Jacobs en later Hans van Willigenburg als presentator werden de nieuwste videoreleases aan een breed publiek getoond. Nevendoel was de kijker te tonen dat het tegenwoordig allemaal heel erg meevalt in de videotheek. Zo werd Marc Jacobs vaak gefilmd op locatie; met frisse schappen en stralend personeel op de achtergrond.

Maar niemand was tevreden. RTL4 niet omdat het te weinig kijkers trok en de NVDO niet omdat Film en Video nieuws op het verkeerde tijdstip werd uitgezonden, zondagmiddag half vijf. ,,Het programma was perfect voor bejaarden die rond die tijd zaten te wachten op het eten'', zegt Michel de Goey, secretaris van de NVDO. ,,Maar dat was niet de doelgroep die wij wilden bereiken.'' De partijen kwamen er niet uit. Vorig jaar december werd de laatste aflevering uitgezonden. Sindsdien is er nagenoeg niets meer aan videonieuws op de Nederlandse televisie te zien.

Een meevaller voor de videotheek zijn de jaarcijfers over 1997 die weer een lichte stijging laten zien - van 28 miljoen in 1996 naar 32 miljoen verhuurde titels in 1997. Maar het is de branchevereniging niet genoeg. Er moet toch meer uit de markt te halen zijn. Slechts 12 procent van de Nederlanders wel eens een video, terwijl 73 procent een videorecorder bezit (in 1983 was dat 11 procent). Vanaf morgen doet de NVDO een nieuwe poging de videotheek nieuwe stijl aan de man te brengen. Ex-schoonheidskoningin Irene van de Laar is aangetrokken als presentatrice, dat is weer eens wat anders dan Hans van Willigenburg, redeneert de NVDO. Gekozen is voor een speelser vorm. Geen plichtstatige teksten meer op lokatie, maar Irene op de bank met lege videodozen.

Alleen het tijdstip van uitzending is nog niet optimaal; half twaalf 's avonds. ,,Filmfragmenten uit films voor 16 jaar en ouder mogen niet voor tien uur 's avonds getoond worden, ongeacht wat er op te zien is'', verklaart De Goey spijtig. Maar tien uur was al vergeven aan speelfilms en Hart van Nederland dat stipt om half elf begint. Maar misschien lukt het Irene ook wat later op de avond.

Moviebox, morgen, SBS6, 23.35-24.00u.

NRC Webpagina's
17 JUNI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)