|
|
|
NIEUWSSELECTIE American Home Products Monsanto SmithKline Beecham New York Stock Exchange
|
AHP wil fuseren met Monsanto
Door onze correspondent
American Home Products, dat eind januari leek te worden overgenomen door het Amerikaans-Britse farmacie-bedrijf SmithKline Beecham maakt geneesmiddelen en chemische producten. Monsanto is vooral sterk in gewasbeschermingsmiddelen en andere chemische producten. Daarnaast is de onderneming actief op het gebied van genetische modificatie van gewassen in combinatie met pesticiden, herbiciden en fungiciden. American Home Products is vooral bekend van de in de VS veelgebruikte pijnstiller Advil, Monsanto is bekend door de zoetstof NutraSweet (aspartaam). Het bedrijf is daazrmee de grootste concurrent van Holland Sweetener Company, eigendom van DSM en het Japanse Tosoh. Belangrijkste reden van deze 'fusie der gelijken', zoals beide bedrijven de transactie noemen, is het samenvoegen van researchafdelingen. Dat moet leiden tot een grotere, maar per saldo slankere onderzoeks- en ontwikkelingsgroep, waarmee de fusiepartners beter opgewassen zouden zijn tegen de concurrentie. Aandeelhouders van Monsanto krijgen voor elk aandeel 1,15 aandelen in het nieuwe bedrijf. AHP-beleggers kunnen hun aandelen ruilen tegen stukken van het nieuwe bedrijf. Het nieuwe concern komt hierdoor voor een derde in handen van de vroegere aandeelhouders van Monsanto, voor tweederde in het bezit van de huidige AHP-aandeelhouders. De raad van commissarissen zal evenveel zetels hebben voor Monsanto- als voor AHP-vertegenwoordigers. De leiding van het bedrijf zal berusten bij John Stafford (AHP) en Robert Shapiro (Monsanto), de huidige topmensen van de bedrijven. De bedrijven weten nog niet wanneer de samenvoeging voltooid zal zijn. Bovendien is er nog geen naam voor de nieuwe onderneming. Volgens analisten valt de prijs die AHP voor Monsanto betaalt tegen en dat leidde gisteravond al tot speculaties dat binnenkort een beter bod op Monsanto zal volgen. Daarbij werden bedrijven genoemd als de farmacie-concerns Merck and Co., Pfizer en de chemie-reus Du Pont. ,,Merck en Pfizer behoren tot de top in onze sector'', aldus topman John Stafford van AHP. ,,Wij horen daar straks ook bij.'' Hoewel Pfizer een concurrent is, heeft Monsanto zoals gebruikelijk in deze sector een alliantie met het bedrijf om samen de pijnstiller Celebra op de markt te brengen. Die alliantie vervalt niet als Monsanto samengaat met AHP. Onderzoek naar nieuwe producten moet in een stroomversnelling worden gebracht. Met name op het gebied van geneesmiddelen neemt het traject van basaal onderzoek tot het op de markt brengen nog zo'n tien jaar in beslag. Alleen zeer grote bedrijven kunnen het zich permitteren dergelijk langdurig en veelal falend onderzoek te doen. Op dit momenten hebben de twee bedrijven samen ongeveer honderd producten in ontwikkeling. Het nieuwe researchlaboratorium zou jaarlijks een budget van drie miljard dollar kunnen krijgen.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |