U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Op tv is Cannes een cliché

HANS BEEREKAMP
Het gazon van het Grand Hotel, ongeveer 200 vierkante meter, is het enige niet-volgebouwde lapje groen in de omgeving van de Boulevard de la Croisette. Tijdens het afgelopen filmfestival van Cannes telde ik er op zeker moment 23 televisieploegen, die elk hun eigen item aan het draaien waren: interviews met kleine sterren en regisseurs, maar ook veel 'sfeer', van een accordeonist, een meisje dat ontdekt wil worden, een filmpromotor.

Sfeer en sterren, daar draait het om in de tv-verslaggeving van het belangrijkste filmfestival van het jaar. Voor een gesprek met de grote sterren (Bruce Willis, John Travolta) moet de ploeg per taxi 15 km verder reizen, naar Hotel du Cap in Antibes, waar de opnamen plaatsvinden tegen de rieten achtergrond van een strandhuisje.

Gisteravond waren er vier Cannes-reportages te zien op televisie, bij Canal+, Veronica, de BBC en de VPRO. Geen van vieren stond uitgebreid stil bij de werkelijk belangrijke gebeurtenissen in het hoofdprogramma, de tendensen in de filmkunst. Sommige behandelden een enkele film uit de eerste dagen van de competitie, geen bevatte een fragment of zelfs maar een typering van de op de laatste festivaldag vertoonde Gouden Palmwinnaar, De Eeuwigheid en een Dag van Theo Angelopoulos.

Een gezaghebbend en inhoudelijk beeldverslag uit Cannes, Venetië of Berlijn kan men eigenlijk alleen nog maar vinden op de Duitse televisie, al zal Kennwort Kino: Cannes '98 vanavond op Duitsland 2 ongetwijfeld ook volop intermezzi bevatten van rondborstige dames en cocktail parties.

Barry Normans frivole BBC-reportage bevatte de grootste diversiteit aan sterren en de meeste humor. Jac Goderie had bij Canal+ het ontroerendste moment, als een Belgische fan van Robert Duvall eindelijk met zijn idool op de foto mag. René Mioch trof bij Veronica de treurigste toon, in zijn vergeefse pogingen tot gesprek met Bruce Willis en Don Johnson, beiden geplaagd door een kater.

De zinnigste, want beperkte en informatie in de diepte beogende bijdrage, maakte Karen de Bok voor Stardust - het allengs in kwaliteit groeiende filmmagazine van de VPRO: een portret van de Nederlandse filmverkoper Wouter Barendrecht, op het snijvlak van kunst en commercie.

Maar niemand deed ook maar een poging de thuisblijvers een andere indruk van Cannes te geven dan de door de tv zelf gecreëerde clichés: heksenketel, geld, handel, feestjes. Je zou het bijna gaan geloven.

NRC Webpagina's
28 MEI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)