U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Halfnaakt op de baan

ROBERT MISSET
Naar Suzanne Lenglen is op het tenniscomplex van Roland Garros zelfs een stadion vernoemd. Haar gratie staat nog immer model voor de wijze waarop het grandslam-toernooi in Parijs wordt gepresenteerd. Waar Wimbledon zijn faam ontleent aan onverwoestbare tradities, daar verbindt Roland Garros graag zijn naam aan een tennisster die de bourgeois van de jaren twintig shockeerde met gewaagde kleding en een uitbundige levenstijl. Lenglen tenniste als een balletdanseres, zij paarde reeds schoonheid aan fitness.

Onbewust is de huidige generatie schatplichtig aan de Franse tennisdiva, al gaan haar opvolgers een stapje verder. Gelden op Wimbledon strenge (witte!) kledingvoorschriften; op Roland Garros mag Anna Kournikova zich wél als een Lolita gedragen. ,,Over enkele jaren staan we halfnaakt op de baan'', voorspelde de kokette Russin onlangs. Daar moest niemand vreemd van opkijken, want ,,ik ga ook naar het theater om mooie mensen te zien optreden'', zei ze.

Van Suzanne Lenglen bestaan nog slechts enkele videobeelden in zwart-wit, die zijn te bewonderen in het Wimbledon-museum. Zo puur als zij haar sport beleefde, zo geraffineerd draagt Kournikova de naam uit van haar sponsoren. Met haar sensuele uitstraling en het frivole topje waarin ze haar wedstrijden speelt, doet Kournikova het op televisie nu eenmaal beter dan de bonkige Amerikaanse Lindsay Davenport; in elk opzicht haar tegenpool. Kournikova weet haar imago dankzij de televisie ook voortreffelijk te cultiveren.

Je zou bijna vergeten dat op Roland Garros de komende twee weken ook nog wordt getennist. Maar het Franse TF 1 zal zich ongetwijfeld verlekkeren aan de nieuwe vaandeldragers van het vrouwentennis, omdat het al enkele jaren vergeefs zoekt naar een opvolger van de publiekslievelingen van weleer, Yannick Noah en Henri Leconte. De theatrale Française Mary Pierce was weliswaar fotogeniek, maar ze wordt vermalen door de huidige girl power. Die andere Franse topper, Pioline is te saai, het nieuwe talent Escude bepaald geen schoonheid.

Leconte wist heel goed dat de Fransen graag met hem mee huilden na een overwinning. Zoals hij ook aan den lijve ondervond hoe zijn landgenoten met verliezers omgaan. ,,De Fransman krijgt al een erectie als hij in zijn paspoort kijkt'', zei Leconte ooit. En eigenlijk van elk punt dat door een Franse deelnemer wordt gescoord op het court central, want van enige distance heeft de Franse televisie nog nooit gehoord.

Wie onpasselijk wordt van het gekweel van de Britse commentatoren John Barrett, Sue Barker en Virginia Wade, die zelfs een mixed-dubbelpartij tussen veteranen nog serieus van commentaar voorzien, zal nog liever willen afstemmen op het Nederlandse duo Edward van Cuilenborg en Marcella Mesker.

Of zet anders het geluid af en let goed op de bewegingen van de Franse cameraman. Elke mooie vrouw, al is ze de ex van een ex-tennisser, wordt haarfijn in beeld gebracht. Dat had Suzanne Lenglen vast anders gewild.

Roland Garros, dagelijks live o.a.bij de NOS vanaf 11.00 uur op Ned.2.

NRC Webpagina's
25 MEI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)