U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Eindelijk gerechtigheid voor Klokhuis

JAPKE-D. BOUMA
Ooit schijnt iemand het idee geopperd te hebben dat Het Klokhuis weg moest. Omdat het te duur was. Maar die geluiden hoor je zelden meer. Het programma is een begrip geworden.

Afgelopen dinsdag was er voor de makers gerechtigheid. Ze kregen de zilveren ere-Nipkowschijf, onder programmamakers de meest prestigieuze televisieprijs die er in Nederland te winnen valt. Een prijs die wordt toegekend door televisiecritici, maar zeer zelden wordt uitgereikt. De enigen die hem ooit kregen zijn Van Kooten en De Bie, Wim T. Schippers en Martijn Lindenberg. Het Klokhuis mag niet in dat rijtje ontbreken, vond men dit jaar. ,,Voor de constante kwaliteit die het programma in de tien jaar dat het bestaat, kenmerkt'', aldus de jury. Omdat er geen ander programma is dat zo goed uitlegt wat een gedicht is: 'taal als speelgoed'. Of een molen, of verdriet, of engelen, of hoe chocola en pindakaas gemaakt wordt of een fiets.

Van kwart voor zeven tot zeven uur is er elke werkdag duidelijkheid. Een kwartiertje waarin het kind wordt bijgepraat. En waar de ouders stiekem een oogje meekijken om te leren hoe het ook alweer zat met de Grondwet en bloedgroepen. En met Tibet en zwaartekracht.

Het is niet het best bekeken kinderprogramma van de Nederlandse televisie. Dat is Geef nooit op van RTL4, een wekelijks programma waarin Peter Jan Rens kinderwensen vervult. Dat trekt 195.000 kijkers tussen zes en twaalf jaar. Het Klokhuis zit daar vlak achter met 180.000 kinderen. En ter vergelijking, Telekids, de populaire zaterdagochtendshow van RTL4, komt in de top tien niet eens voor. Overigens moeten geen van de genoemde programma's zich iets in het hoofd halen. De absolute topper bij de kleintjes blijft nog altijd de intocht van Sinterklaas met 350.000 kijkertjes. Er zijn zo'n 2 miljoen kinderen onder de 12 jaar in Nederland.

Het Klokhuis schenkt aandacht. En dat is waarmee het zich onderscheid van andere jeugdprogramma's. Niet alleen zijn er reportages gemaakt over het onderwerp dat die dag centraal staat, ook zijn er liedjes en sketches over hetzelfde thema die het begrip verder uitdiepen. Zo bevat de uitzending over hoe een raket gemaakt wordt, ook een liedje over een verlegen jongen die dolgraag eens recht op zijn doel af zou willen gaan, ,,als een speer als een raket''.

Het is niet de eenvoudigste manier van tv maken. Gemiddeld kost de productie van een uitzending een half jaar. Omdat er eerst een onderwerp bedacht moet worden, en er vervolgens een werkbezoek moet worden afgelegd. Omdat er scripts moeten worden geschreven en filmpjes gedraaid en gemonteerd. Omdat er acteurs voor de sketches, en liedjes bij de woorden gevonden moeten worden. En schmink, kostuums en decors...

,,Natuurlijk is Het Klokhuis een duur programma'', zegt eindredacteur Piet Geelhoed. ,,Het is vast het duurste kinderprogramma dat er is. Maar ik zeg er alleen altijd even bij dat het even duur is als een programma voor volwassenen. Dat plaatst het een beetje in perspectief.''

NRC Webpagina's
16 MEI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)