U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Flauw gebabbel en leuke filmpjes

BERNARD HULSMAN
Tijdens het weekeinde met tv-uitzendingen waarmee de AVRO haar 75-jarig bestaan vierde, was het programma over het legendarische popprogramma Toppop niet alleen het best bekeken, maar ook het meest gewaardeerd. Een hergebruik van Toppop-opnamen lijkt dus een garantie voor succes, zeker nu alles uit de jaren zeventig, van mode en porno tot meubels en muziek, opnieuw populair is.

Al tweeëneenhalf jaar geleden kreeg de AVRO het idee om iets met het Toppop-archief te doen. Dit heeft uiteindelijk de vorm gekregen van Toppop Yeah!, een quiz waarin presentator Bart Peeters vanavond in de eerste van vijftien afleveringen vragen stelt over Toppop-fragmenten van artiesten als Chrissie Hynde van The Pretenders, Dennie Christian, Blondie en de Leidse Sleutelgaten. Twee teams, bestaande uit twee per aflevering wisselende popmuzikanten en met ex-Dolly Dot Angela Groothuizen en Raggende-Mannen-zanger Bob Fosko als vaste teamleiders, moeten vragen beantwoorden. Vanavond bijgestaan door Fay Lovski, Clous van Mechelen en de zingende gezusters Kleeman van Lois Lane.

Een serieuze quiz is Toppop Yeah! niet geworden. Verreweg het aardigst zijn de oude beelden uit het archief. Ze doen verlangen naar gewone herhalingen van het beste uit TopPop. Werkelijk hilarisch is de zwart geschminkte Penny de Jager die zich op de klanken van Van McCoys 'Soul Cha Cha' waagt aan expressionistisch ballet. Veel minder grappig zijn de deelnemers die zich beperken tot flauw gewauwel. Tot snedigheid, blijk van grote kennis van popmuziek of desnoods melige lolligheid geven Peeters vragen geen aanleiding.

Hij vraagt bijvoorbeeld popteksten af te maken die in een tv-fragment abrupt ophouden. Of ze moeten raden wie de man is die in een hazenpak danst met Fay Lovski in haar Toppop-optreden uit 1981. Of ze moeten uit drie al wat oudere mannen degene kiezen, die in 1975 in een zilverpak een merkwaardige dans uitvoerde bij een optreden van de prinses van de hijgpop, Donna Summer.

Twee teams met een vaste leider, teksten die moeten worden voltooid, een keuze uit een stel oudere mannen of vrouwen die vroeger hebben opgetreden - het doet meteen denken aan Never mind the Buzzcocks, de popquiz die de BBC nu alweer een paar jaar uitzendt. Maar volgens Peter Wingender, werkzaam bij Screentime dat Toppop Yeah! bedacht en produceerde, stond die quiz niet model. ,,Bij Never mind the Buzzcocks is de presentator bijvoorbeeld een soort stand-up comedian, maar in Nederland werkt zoiets niet. Hier hebben we een andere cultuur'', zegt Wingender. ,,Wij wilden met het Toppop-materiaal een grappige quiz maken. Maar anders dan in Never mind the Buzzcocks zochten we het niet in gevatheid en woordspelingen, maar veel meer in het Toppop-materiaal zelf en de samenstelling van de panels. Er staan steeds muzikanten die opgroeiden met Toppop tegenover muzikanten die in Toppop stonden: zij die Toppop maakten tegen hen die door Toppop zijn gevormd. Zo strijdt in een van de afleveringen Rick de Leeuw met Willeke Alberti - dat zie je toch niet elke dag.

,,Ook bevat Toppop Yeah! elementen die niet voorkomen in Never mind the Buzzcocks, zoals de steeds herhaalde sample waarvan de deelnemers moeten zeggen uit welk filmpje deze afkomstig is. En ook het kakofonie-onderdeel, waarin twee verschillende filmpjes of clips met elkaar zijn vermengd, ontbreekt in de Engelse popquiz.

,,We hebben inderdaad net als Never mind... een mystery guest die uit drie soortgelijke personen moet worden gekozen. Maar bij de AVRO zeiden ze niet: 'gaan we nu Never Mind kopiëren', maar: 'gaan we nu óók al ons eigen 'Wie van de Drie kopiëren?''

Toppop Yeah, zaterdag, Ned.1, 22.17-22.50u.

NRC Webpagina's
16 MEI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)