U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Albert Heijn gaat boeken verkopen in supermarkten

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 13 MEI. Albert Heijn gaat boeken verkopen. De supermarktketen begint volgende week met een experiment in 57 winkels dat waarschijnlijk een half jaar gaat duren.

Albert Heijn ziet de verkoop van boeken als een logische stap in de ontwikkeling naar een groter assortiment in supermarkten. Het initiatief sluit aan bij de succesvolle verkoop van tijdschriften.

Albert Heijn gaat boeken voor een groot publiek verkopen zoals kookboeken, misdaadromans en (literaire) bestsellers uit de top-tien. De supermarktketen zal zich houden aan de vaste boekenprijzen die de uitgevers hanteren voor boekwinkels.

,,Het is geen aanval op de boekwinkels'', zegt een woordvoerder van Albert Heijn. ,,Maar we willen graag een nieuw publiek aanspreken.''

De stijging van het aantal Albert Heijn-vestigingen in benzinestations van Shell loopt minder voorspoedig dan was verwacht, zo maakte bestuursvoorzitter C. van der Hoeven van Ahold gisteren bekend, voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering. Ahold is het moederconcern van Albert Heijn. Ongeveer zeventig Shell-vestigingen hebben nu een filiaal van AH. Dat moeten er enkele honderden worden.

De tegenvaller is het gevolg van weerstand bij lokale overheden. Gemeenten geven gemakkelijker een vergunning voor de eigen Shell-supermarktformule 'Select' dan voor een Albert Heijn bij een tankstation. ,,Een Select krijgt meteen goedkeuring, maar een Albert Heijn wordt door de lokale supermakten en winkelcentra gezien als een bedreiging'', zei Van der Hoeven gisteren. ,,Terwijl het overduidelijk is dat de Albert Heijn-vestigingen een groter succes zijn dan de Select-winkels.''

Albert Heijn is verder van plan het thuisbezorgen van boodschappen (onder de naam James) uit te breiden. Tot nu toe bood het bedrijf die service in het noorden van de Randstad. Van der Hoeven kondigde aan dat daar binnenkort een aantal steden bij zal komen: Utrecht, Rotterdam, Nijmegen en Arnhem. Klanten kunnen hun boodschappenlijstje telefonisch doorgeven. De boodschappen worden vervolgens aan huis bezorgd.

NRC Webpagina's
13 MEI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)