M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Sponsoring tot 2006
Straatsburg: verbod op tabaksreclame
Door onze correspondent BEN VAN DER VELDEN
De instemming van het Europees Parlement was nodig voor een Europese richtlijn over het verbod van tabaksreclame, waarover de EU-ministers van Volksgezondheid het in december vorig jaar eens werden. Het advies van de juridische commissie van het parlement om de richtlijn niet te aanvaarden is niet opgevolgd. Deze commissie was van mening dat het reclameverbod op een ander artikel van het Verdrag van de Europese Unie gebaseerd moet worden dan nu het geval is. Het meningsverschil hierover krijgt waarschijnlijk een vervolg omdat de tabaksindustrie tegen het verbod in beroep wil gaan bij het Europees Hof van Justitie. Ook uitgevers, voor wie tabaksreclame een belangrijke bron van inkomsten vormt, hebben zich tegen het verbod verzet. Duitsland, dat zich in de Raad van Ministers tegen het reclameverbod heeft gekant, overweegt ook het oordeel van het Europees Hof van Justitie over de richtlijn te vragen. Duitsland heeft vooral om economische reden bezwaar tegen een reclameverbod. Duitse christen-democratische Europarlementariërs zeiden gisteren dat het hypocriet is als de EU tegelijkertijd tabaksboeren subsidieert en tabaksreclame verbiedt. Ministers van Landbouw van Zuid-Europese landen die tabak verbouwen willen niets horen over afschaffing van de steun voor de tabaksteelt. Europees commissaris Flynn zei gisteren in het Europees Parlement dat hij persoonlijk uitkijkt naar de dag dat er een einde komt aan de subsidie voor tabaksboeren. Maar hij ziet geen reden om wegens die vooralsnog voortdurende steun, het verbod op tabaksreclame nu ook niet te laten doorgaan. Al sinds 1989 zijn er voorstellen gedaan om reclame voor tabaksproducten in de EU volledig te verbieden. Aanvankelijk is alleen televisiereclame voor tabak verboden. De EU-lidstaten krijgen nu drie jaar de tijd om het tabaksverbod in nationale wetgevingen te regelen. Het verbod mag eventueel nog een jaar langer uitgesteld worden voor reclame in de pers. Het verbod van sponsoring van internationale evenementen, zoals de Formule 1 races, kan tot uiterlijk 2006 worden uitgesteld. In winkels waar tabaksproducten worden verkocht kan reclame wel worden toegestaan. EU-lidstaten moeten daarvoor zelf regelingen treffen. Reclame in kranten en tijdschriften die buiten de EU worden uitgegeven en die niet exclusief voor de Europese markt zijn bestemd vallen ook niet onder het verbod.
|
NRC Webpagina's
13 MEI 1998
|
Bovenkant pagina |