U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Ahold
ING Barings
Tesco
Sainsbury's


Ahold op overnamepad in buurlanden

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 13 MEI. Supermarktconcern Ahold gaat op zoek naar overname-kandidaten in Engeland, Frankrijk en Duitsland. Dat is een belangrijke wijziging van de strategie. Ahold, in Nederland marktleider met Albert Heijn, is nu op het continent alleen actief in Zuid- en Oost-Europa.

,,Wij zijn onze strategie in Europa aan het heroverwegen'', zei bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven gisteren op een persconferentie voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering. ,,We vragen ons af of we niet in de grote Europese landen aanwezig moeten zijn om meer kritische massa te bereiken.''

Overnames in Engeland, Frankrijk en Duitsland gaan waarschijnlijk vele miljarden guldens kosten. Het zijn net als Nederland 'volwassen' markten met gevestigde ketens en redelijk vastliggende marktaandelen. Bovendien heeft Ahold een voorkeur voor sterke, winstgevende ketens. De prijs bedraagt dan ruwweg de helft van de omzet. De Britse ketens Tesco en Sainsbury, op papier de twee meest aantrekkelijke kandidaten, zijn zelfs groter dan Ahold.

Hoewel Ahold een van de meest internationale supermarktconcerns ter wereld is, kwam vorig jaar 87 procent van de omzet (totaal 51 miljard gulden) uit de twee 'thuismarkten'. De Verenigde Staten leverden vorig jaar 29 miljard gulden omzet, Nederland 16 miljard. In Europa is Ahold buiten Nederland actief in Portugal, Spanje, Tsjechië en Polen (3 miljard gulden omzet). Uit Azië komt 1 miljard omzet, uit Latijns-Amerika door recente acquisities dit jaar zo'n 8 miljard gulden omzet.

Ahold blijft zich volgens Van der Hoeven richten op expansie in de VS en de nieuwe markten. Maar de afgelopen maanden is Ahold kennelijk gaan beseffen dat schaalgrootte ook in de 'oude wereld' van belang is. ,,Investeren in nieuwe markten is nog winstgevender'', zegt financieel analist Dennis Jullens van ING Barings. ,,Maar ook in Europa zijn in toenemende mate schaalvoordelen te behalen: met kortingen van grote leveranciers als Unilever en met de inkoop van appels in Chili, met informatietechnologie of met de ontwikkeling van huismerken.''

Onder het motto 'alles kan' - Daimler-Benz en Chrysler, Citigroup en Travellers - is ook voor Ahold eenvoudig een verlanglijst samen te stellen. Gevraagd naar speculaties over mogelijke kandidaten komt Jullens uit bij de Britse ketens Tesco en Sainsbury. ,,Duitsland en Frankrijk zijn moeilijke markten en de Engelse bedrijfscultuur sluit beter aan bij de Nederlandse. Maar ook Engeland is een zeer concurrerende markt met beperkte groeimogelijkheden'', zegt Jullens. Hij wijst erop dat Sainsbury een interessant belang heeft van 20 procent in de Amerikaanse keten Giant en dat Tesco aanwezig is in Oost-Europa.

Aholds grootste overname tot nu toe, gefinancierd met een aandelenemissie, was het Amerikaanse Stop & Shop voor 3,2 miljard gulden. Door de hoge waardering van het aandeel Ahold is een miljardenovername niet onmogelijk, zegt Jullens. ,,De winst per aandeel zal dan waarschijnlijk stijgen. Dat is waar veel beleggers naar kijken.''

NRC Webpagina's
13 MEI 1998



( a d v e r t e n t i e s)
Rabobank Internetbankieren

BMW - huisselectie showroom

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)