M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Filekunst blijkt reclame voor ijsco's
Door onze kunstredactie
De stichting Gewoon Kunst, die zich in diverse media presenteerde als een spontaan café-initiatief, bestaat wel echt. Maar het idee werd geboren op het kantoor van reclamebureau AP Lintas. Daar werkt ook Lucas Mol, oud-conservator van het Groninger Museum die vorige week als woordvoerder van de stichting optrad. Trena Friend, de ,,jonge Amerikaanse kunstenares'' van de werken, bestaat niet echt. Het is een anagram voor 'afterdinner', het nieuwe ijsje waar Iglo reclame voor wil maken. De vormgeving van de 'kunstwerken', grote witte vlakken met drie blokken en een gat, lijkt sterk op die van de verpakking van de ijsjes, die vanaf vandaag in de winkels liggen. ,,De aandacht die we hebben gekregen was boven verwachting'', zegt Frans-Jan van Rongen, marketing-directeur van Iglo/Ola. Hij vind niet dat het publiek voor de gek is gehouden. ,,Die misleidende uitspraken waren onderdeel van een proces waarin we zaten. Ons doel is natuurlijk ijsjes verkopen, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar er zit ook een goede kant aan het verhaal. We zijn van plan een wedstrijd uit te schrijven onder kunstenaars. Het werk van de winnaar zetten we volgend jaar opnieuw langs de weg.''
|
NRC Webpagina's
11 MEI 1998
|
Bovenkant pagina |