U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    S P O R T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
ABN-Amro Jaarverslag 1997


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Zeil Net
Whitebreadrace
Eigenzinnige tactiek Heiner beloond met etappezege

Door FLORENCE VAN BERCKEL
BALTIMORE, 23 APRIL. De laatsten zullen de eersten zijn. Het Nederlandse jacht BrunelSunergy heeft gisteren de zevende etappe van de Whitbreadrace van Fort Lauderdale naar Baltimore gewonnen. De underdogs uit Nederland die in de eerste etappes zo vaak als hekkensluiter of als een na laatste over de finish schoven, werden gisteren plotseling getypeerd als ,,wonderdogs''.

De Nederlandse zeilers konden het zelf nauwelijks geloven dat ze een zege hadden behaald in de negen etappes lange zeilwedstrijd rond de wereld. ,,We hebben de laatste dag zo geconcentreerd gevaren dat we, zelfs toen we over de finishlijn waren, nog dachten: zijn we er echt?'', glunderde wachtleider Peter Tans. ,,En als eerste?''

Uit ongeloof en vreugde duwde de bemanning schipper Roy Heiner op weg naar het podium het water in. De schipper spoot op zijn beurt een champagnefles over hen leeg. Vreugde bij het Nederlandse team, maar ook in het Whitbreadkamp. Want de Nederlanders brengen wat verrassing in de over het algemeen saai verlopende Whitbreadrace. Na eerst hun opvallende, tweede plaats in de vijfde en zwaarste etappe vorige maand zorgde het team van Heiner in de zevende etappe voor een nieuwe surprise. Met hun Judel/Vrolijk-ontwerp brachten ze de in Baltimore gezetelde scheepsontwerper Bruce Farr, verantwoordelijk voor het ontwerp van de acht ander jachten, in zijn eigen stad een gevoelige nederlaag toe.

De BrunelSunergy nam ook sportieve wraak op de rivalen Merit Cup en Toshiba. Bij de tweede plaats van de BrunelSunergy in de vijfde etappe schamperden de schippers van deze boten dat die prestatie ,,toeval'' was. De Nederlanders ontvingen gisteren vele felicitaties, onder andere van Gunnar Krantz, de schipper van Swedish Match, die 21 minuten na de BrunelSunergy als tweede finishte. ,,Mooi gedaan.''

De overwinning van de Nederlandse boot heeft weinig gevolgen voor de kopposities in het algemeen klassement. Swedish Match verstevigde zijn tweede positie. De Zweedse EF Language van Paul Cayard, die gisteren een eindsprint om de tweede plaats met dertig seconden verloor, blijft bovenaan staan. ,,Ik heb veel respect voor Roy Heiner'', zei Cayard, die met moeite een heel klein zilveren bordje voor de derde plek in de lucht hief. ,,Ik gun hem de overwinning. Hoe hij die ook behaalde.'' Hoe Heiner die ook behaalde? Cayard trok een grimas. ,,Ik had nooit het risico genomen de Golfstroom links te laten liggen.''

De Nederlanders, die in de zevende etappe meteoroloog Frits Koek van het KNMI aan boord hadden, kozen voor een eigenzinnige koers. Terwijl de rest van de vloot verkoos om als schapen in de kudde te blijven, zeilden de Nederlanders als enige meer oostwaarts en profiteerden van het feit dat de wind tijdelijk uit een ander richting kwam. Dat leverde al snel een behoorlijke voorsprong op, die op weg naar de finish in Chesapeake Bay echter zienderogen slonk.

,,We hadden voor vertrek die optie al in gedachten'', verklaarde Heiner zijn tactiek. ,,Ik krijg het idee dat iedereen dacht dat onze strategie over de koers een gok was. Maar het was vooraf zo duidelijk, dat ik niet begrijp waarom al die anderen de verkeerde kant opgingen.''

En alle commentaar op hun langzame boot met stabiliteitsproblemen? ,,Die problemen blijven hetzelfde'', zei Heiner onomwonden. ,,Maar deze keer heeft de vloot de verkeerde kant van het veld gekozen en was bootsnelheid minder belangrijk.'' Dus is het nu koning Koek? ,,Je neemt een beslissing nooit alleen'', antwoordde Heiner diplomatiek. Frits Koek zelf stond er in alle commotie wat afzijdig bij. ,,Ik heb af en toe echt gedacht: dit doe ik nooit meer'', bekende de bebaarde meteoroloog. De stuiterende gang van de boot in de Golfstroom met wind tegen, viel de weerman niet gemakkelijk. De sfeer aan boord was hem wel bevallen. ,,Ze zijn op elkaar ingespeeld en zelfs in het pikkedonker namen ze nog de moeite mij aanwijzingen te geven. Ik heb diep respect voor deze jongens gekregen.''

Met dat respect en de overwinning toonde Heiner zich diep tevreden. Verder bleef hij er nuchter onder. ,,Dit was gewoon één tochtje van de negen. Morgen is iedereen weer gelijk.''

De BrunelSunergy staat in het totaalklassement nog steeds op de achtste plaats. Wel is nummer zeven Toshiba, vooraf de grote favoriet voor de eindzege, in zicht gekomen. EF Language neemt nog altijd de koppositie in. Op 3 mei start de achtste etappe, van Baltimore naar La Rochelle in Frankrijk.

NRC Webpagina's
23 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)