U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Japans enfant terrible

HANS VAN DER LUGT
Bedachtzaam kneedt Beat Takeshi voor de camera's in een borstprothese: ,,Komen er bij jullie nou ook mannen langs die hiermee hun - piep - een stukje groter willen maken?'' ,,Natuurlijk!'', luidt enthousiast het antwoord van de voormalige medewerkster van een 'bekend' ziekenhuis.

Het is maandagavond negen uur en in Japan tijd voor het wekelijkse discussie-programma Takeshi's Tv-Tackle van komediant Beat Takeshi, ook bekend onder de naam Takeshi Kitano als regisseur van de recente film Hanabi. Beat is een beetje een mix van Paul de Leeuw, André van Duin en Lenny Bruce. In Tv-Tackle, het aardigste van zijn vier wekelijke programma's, neemt hij met een panel de Japanse samenleving op de hak.

Deze week ging het over plastische chirurgie; een onheilspellende wereld want ,,iedereen met een artsendiploma kan zich plastisch chirurg noemen'', zoals een commentaarstem meldt terwijl een gruwelijk mislukt gezicht op het scherm verschijnt. ,,Er is geen enkele verdere training vereist en er zijn dus genoeg beunhazen die het er part-time bij doen.''

Maar Beat Takeshi's gedachten waren al afgedwaald, waarbij de noodzakelijke kuisheid voor een eindeloze stroom pieps zorgde. Daarachter was de genoemde anonieme vrouw zeer behulpzaam in het ontsluieren van de raadsels: ,,Bij mannen wordt collageen direct in de piep gespoten. Goede bekenden van jullie uit de artiestenwereld hebben het laten doen.'' ,,Wat? Wie? Zeg maar, we zullen het geluid later wegdraaien!'' ,,Bijvoorbeeld meneer piep piep en ook piep.''

Daarop barst het hele discussie-panel los, inclusief vrouwelijke deelnemers: ,,Wat!? Hij ook!'' Een eveneens anonieme arts geeft direct nog enige details: ,,Hij heeft een piep laten aanbrengen.'' ,,Aaah, dat had ik niet wilen horen. Maar het klinkt leuk. Je kan er dus verschillende vormen in laten aanbrengen!'' Het panel zit glunderend aan tafel. ,,Mooi zo'', concludeert Takeshi, ,,nu nog kennen alleen wij deze namen. Volgende week de hele wereld.''

Beat Takeshi is van huis uit komediant en leerde het vak in een striptease-club in Tokio's 'Jordaan' waar hij ook opgroeide. De harde weg, zoals er nog steeds elke avond in de kroegen en clubs van Tokio vele would-be sterren staan voor een publiek van soms niet meer dan een halve man en een paardenkop. Takeshi's eigen carrière nam in de jaren zeventig een vlucht in een duo met Beat Kiyoshi: de 'Two Beats'. Maar niet eerder dan dat hij zijn eigen stijl had ontwikkeld.

Takeshi's stijl is: geen respect. Zo mochten zo'n 100 buitenlanders vorige week klagen over Japanse discriminatie van buitenlanders in de speciale uitzending Takeshi vs. the World. Een zwarte, hoogzwangere vrouw klaagde dat zij met haar partner onlangs toegang was geweigerd tot een 'love hotel'. (In deze etablissementen kan men als stel per uur een kamer huren voor hoge nood, een avontuurtje, of natuurlijk prostitutie). Takeshi voegde de vrouw toe: ,,Ze dachten natuurlijk: Zo'n buik en dan loopt ze nog te hoereren.''

Maar ook het schofferen van mensen heeft z'n grenzen. En dus is naast Beat de comediant weer Takeshi Kitano (zijn oorspronkelijke naam) ten tonele verschenen, als filmregisseur. Maar zoveel verschil is er wellicht niet tussen beiden. Takeshi zelf onlangs in een interview: ,,Momenteel is film het medium waar het meest in is onder te brengen. Alles wat in een film is uit te drukken stop ik er in, tot aan de grens waarop de film in elkaar stort.''

NRC Webpagina's
23 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)