U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Much ado about nothing

KESTER FRERIKS
Zelden zag ik roezige, blijde verwachting zo goed verbeeld als in de Shakespeare-film Much Ado About Nothing ('Veel Leven om Niets') van de Britse regisseur Kenneth Branagh.

De film is een eindje gevorderd als duidelijk wordt dat het leger terugkeert. Tot op dat moment hebben we alleen vrouwen gezien, languissant liggend in het gras van een villa in Toscane. Ze lezen elkaar verzen voor, spelen met druiven tussen hun lippen. Een versje luidt: ,,Klaag niet meer, mannen zij aarzelen immer, standvastig zijn ze nimmer, bedriegelijk altijd.'' Dan komt het goede bericht, in de verte zijn al stofwolken te zien, losgewoeld door paardenhoeven. In een werveling van rokken, witte blouses, zwierende badhanddoeken en stromend water verfrissen de vrouwen zich - kleden ze zich mooi aan. Dan arriveren de mannen.

Regisseur en Shakespeare-bewerker Branagh maakt van die toenemende spanning mooie momenten. Net als in zijn andere bewerkingen van drama's van Shakespeare, zoals Hamlet en Henry V, kiest hij voor een soort tijdeloze historiciteit. In elk geval niet middeleeuws of renaissancistisch. Met een stel befaamde Hollywood acteurs en actrices, zoals Emma Thompson, Denzel Washington, Michael Keaton en Branagh zelf, maakt hij van dit blijspel een komedie met een lichte, seksuele toets. In het stuk uit 1600 draait alles om tegenstellingen; lieftalligheid tegenover feeksachtigheid, trouw tegenover vurige liefde en onnozelheid tegenover gewiekstheid. Die symmetrie houdt Branagh in de opnamen ook vol. Telkens zien we de personages tegenover elkaar staan. Aanvankelijk lijkt dat het jonge paar Hero en Claudio een onbezorgd geluk tegemoet gaan. Maar dan wordt Claudio bedrogen door zijn jaloerse broer Don Juan. Emma Thompson als Beatrice is een feeks die haar rol uitstekend speelt. Haar stem is listig als een slang, ze is fel gekant tegen het huwelijk. Want zij weet, en met deze woorden als een liedje, begon de film: ,,Mannen zijn immer aarzelend, standvastig zijn ze nimmer.''

Branagh zelf koos voor de rol van Benedict, even gemeen als die van Emma Thompson. Shakespeare en Hollywood lijken uitstekend samen te kunnen gaan; van de poëzie gaat soms iets verloren, niet veel, en de spitsvondigheid en vitaliteit van de dialogen is ongebroken.

Much Ado About Nothing (Kenneth Brannagh, VK'92), Belg.2, 20.30u.

NRC Webpagina's
22 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)