U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Endemol geeft HMG meer waar voor geld

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 22 APRIL. Endemol is bereid voor de afgesproken 140 miljoen gulden per jaar meer programma's te leveren aan de Holland Media Groep (HMG), het bedrijf achter RTL4, RTL5 en Veronica. Ook zal de televisieproducent meewerken aan het terugdringen van sponsoring bij televisieprogramma's van HMG.

Beide maatregelen zijn eisen van topman Pieter Porsius van HMG die momenteel een kostensanering uitvoert bij het mediabedrijf. Tijdens een persconferentie van Endemol ter gelegenheid van de presentatie van halfjaarcijfers zei bestuursvoorzitter John de Mol dat het mogelijk is ,,efficiënter en goedkoper'' te produceren. ,,Over een week of twee krijgen wij al het hele winterschema van RTL4. Dan kunnen wij daar op inspelen.'' Het bespaarde geld zal Endemol weer herinvesteren in nieuwe programma's voor HMG, aldus De Mol. Op de marge heeft die operatie geen invloed.

De Mol zei het verder eens te zijn met de visie van Porsius op de sponsoring van programma's: ,,Als het gaat om kleinere, goedkopere programma's waar voor het laatste beetje geld een sponsor wordt gezocht die dan te veel invloed krijgt op de programmering waardoor de kwaliteit achteruit gaat, daar willen wij ook van af.'' Voorbeelden van dergelijke programma's wil Endemol niet noemen. Voor grote programma's zoals Koffietijd en de Vijf Uur Show die voor het grootste deel door sponsorgelden worden gefinancierd, geldt dit niet.

Overigens lijken deze maatregelen de belangrijkste concessies die De Mol wil doen aan HMG: ,,Ik heb het gevoel dat we zitten te klaverjassen, terwijl wij alle troeven in handen hebben.''

In het eerste halfjaar van het gebroken boekjaar dat loopt van begin augustus tot eind januari steeg de omzet van Endemol met slechts 0,6 procent tot 443,8 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat nam toe met 7,3 procent tot 52,6 miljoen en de nettowinst met 15 procent tot 38,7 procent. De Mol gaf toe dat de stijging van de nettowinst geflatteerd wordt door een lagere belastingdruk, maar dat de omzet en het bedrijfsresultaat juist in de tweede helft van het boekjaar zullen aantrekken. Ondanks het feit dat Endemol zich nadrukkelijker op televisiemaken wil richten, werd enkel groei geboekt bij de theateractiviteiten, met de succesmusicals Miss Saigon en Titanic. De televisie-omzet liep met 5 procent terug.

NRC Webpagina's
22 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)