U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Allochtone jeugd kijkt vaak naar tv


HILVERSUM, 22 APRIL. Allochtone jongeren kijken anderhalf maal meer televisie dan hun Nederlandse leeftijdgenoten. Ze zitten ook veel vaker op hun eigen kamer en gaan later naar bed.

Dit blijkt uit onderzoek onder Turkse, Marokkaanse en Surinaamse kinderen van 3 tot en met 17 jaar.

Het onderzoek is uitgevoerd door Veldkamp Marktonderzoek in opdracht van de Nederlandse Programma Stichting (NPS).

Allochtone kinderen kijken net zoveel naar Nederlandstalige zenders als Nederlandse jongeren. Daarnaast kijken Turkse kinderen nog eens zes uur per week naar Turkse zenders. Marokkaanse kinderen stemmen anderhalf uur per week af op zenders in hun moederstaal.

De commerciële zenders zijn bij allochtone jongeren nog populairder dan bij de Nederlandse kinderen. Dat geldt vooral voor Veronica en SBS 6 en in mindere mate voor RTL4.

Van de Nederlandse jeugd vindt 12 procent Nederland 1, 2 of 3 de beste zender. Hun leeftijdsgenootjes van buitenlandse komaf kiezen slechts in 7 procent van de gevallen voor de publieke omroep.

Sky Radio en Hitradio Veronica zijn bij de jonge allochtonen populairder dan bij de Nederlandse jeugd. Radio 3 scoort bij de jonge Turken, Marokkanen en Surinamers opvallend laag. (ANP)

NRC Webpagina's
22 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)