U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
ABN-Amro Jaarverslag 1997


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Philips
Polygram
Origin


Winstmarge van Philips onder druk

Door onze financiële redactie
AMSTERDAM, 22 APRIL. De tegenvallende winst van muziek- en filmdochter Polygram en verliezen in zaktelefoons hebben in het eerste kwartaal van dit jaar de winstmarges van Philips onder druk gezet.

Ondanks een omzetstijging van 11 procent nam het bedrijfsresultaat met slechts 23 miljoen gulden toe tot 859 miljoen. Het elektronicaconcern verklaarde vanochtend in een toelichting redelijk tevreden te zijn. De nettowinst liet in de eerste drie maanden bijna een verdubbeling zien. Mede door de verkoop van Philips Car Systems aan Mannesmann steeg de nettowinst van 887 miljoen gulden tot 1,56 miljard. De winst per aandeel kwam hierdoor op 4,36 gulden.

,,Alle sectoren hebben zich verbeterd met uitzondering van Polygram en de divisie communicatie (de zaktelefoons). Wat die twee betreft verwachten we voor dit jaar een aanzienlijke verbetering'', aldus financieel bestuurder J. Hommen van Philips.

Zo komt Polygram, voor 75 procent in handen van Philips, in de tweede helft van dit jaar met een aantal nieuwe albums die de weggevaagde winst (van 122 miljoen naar 15 miljoen gulden) moeten herstellen. De zaktelefoons zorgden in het eerste kwartaal voor een verlies van circa 250 miljoen gulden. ,,We doen er alles aan om dat terug te brengen. Philips heeft nu een aandeel van 6 procent in deze groeiende markt, maar de concurrentie is enorm. We streven ernaar nog in 1998 quitte te gaan draaien'', aldus Hommen. Een deel van het verlies wordt gedragen door de Amerikaanse partner Lucent, die 40 procent van de gezamenlijke telefoonactiviteiten bezit.

De omzet van Philips is in het afgelopen kwartaal met 11 procent gegroeid tot ruim 17,8 miljard gulden. Met name de omzet in de bedrijfsonderdelen consumentenelektronica en halfgeleiders groeide sterk met respectievelijk 20 en 25 procent. Volgens Hommen was de omzetgroei in consumentenelektronica in de eerste plaats terug te voeren op de snelle groei van de verliesgevende divisie communicatie. Gemiddeld zag Philips de prijzen met 7 procent teruglopen, waarbij de zaktelefoons (30 procent in een jaar) en de monitoren (25 procent) het meest van de prijserosie te lijden hadden.

De hoogste resultaten werden geboekt door de halfgeleiders, die in drie maanden 498 miljoen (vorig jaar 343 miljoen) opleverden. De lichtdivisie zorgde voor een resultaat van 333 miljoen, tegen 275 miljoen in 1997.

Regionaal gezien had Philips een uitstekend kwartaal in Europa (met een bedrijfsresultaat van 826 miloen gulden). Daar stond een fors verlies van 299 miljoen gulden in de Verenigde Staten tegenover. Vijftig tot zestig procent van die verliezen is toe te schrijven aan de communicatiedivisie (Philips Consumer Communications) die voor een groot deel in de Verenigde Staten actief is. Ook in Latijns Amerika dook Philips in de rode cijfers. Het negatieve bedrijfsresultaat kwam uit op 31 miljoen gulden. Hommen schreef de tegenvaller vanmorgen vooral toe aan de slechte gang van zaken in Brazilië, waar ,,enkele tientallen miljoen guldens verlies werd geleden''.

Automatiseringsdochter Origin maakte progressie in het afgelopen kwartaal. De omzet groeide met 22 procent en het bedrijfsresultaat nam toe van 12 miljoen tot 25 miljoen. Philips wilde vanochtend niet ingaan op het nieuws dat tegen de nieuwe bestuursvoorzitter van Origin, R. Pickering, een rechtszaak wordt aangespannen. ,,Die zaak dateert nog van zijn vorige werkkring.''

NRC Webpagina's
22 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)