R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Marie en Tonio
DANA LINSSEN
Je weet zeker dat de problemen die pas beginnen als de problemen waar de film over gaat zijn opgelost, óók worden opgelost en dat geeft beslist een goed gevoel. Want er moeten in Marie nogal wat tegenslagen het hoofd worden geboden, ongemakken uit de weg geruimd, bergen verzet. Marie is een pubermeisje uit een Waals provinciestadje. Ze heeft een probleem met mannen, volgens haar beste vriendin (die er overigens geen moeite mee heeft om met Marie's kersverse ex het bed in te duiken). Marie is een aandachttrekster, volgens haar moeder (die toegeeft dat ze Marie best had willen aborteren als ze daarmee haar echtgenoot had kunnen behouden). Haar eerste vriendje heeft zelfmoord gepleegd, ze is zwanger van nummer twee, die haar verwijt dat het kind wel van een willekeurige derde kan zijn. En inderdaad: Marie smelt voor iedereen die naar haar glimlacht. Dat ze niet direct gecharmeerd is van het jongetje Tonio, kan je als toeschouwer maar niet begrijpen: hij maakt haar aan het lachen, troost haar en kan als de beste pizza's, hamburgers, tosti's en flensjes opwarmen in het piepkleine oventje in het appartement waar hij met zijn vader woont. Die vader had Maries reddende engel moeten zijn, maar hij sterft voor de avond valt, en dan zit zij min of meer met Tonio opgescheept. Het grootste gedeelte van de film is opgebouwd als een road movie, volgens alle regels van het genre. En hoewel Marie soms angstvallig dicht aan zoetsappigheid grenst, is er weinig valse sentimentaliteit te ontdekken. De wangen van actrice Marie Gillain die een mooie titelrol speelt, worden steeds roder door de echte zon, de randjes van Tonio's t-shirt steeds grauwer. En als ze samen naar de sterrenhemel kijken in de hoop een vallende ster te zien, zien ze er gelukkig geen. En toch komen al hun wensen uit.
Marie (Marian Handwerker, 1993, Be/Fr/Portugal). Zaterdag, Ned.1, 23.40-1.07u.
|
NRC Webpagina's
18 APRIL 1998
|
Bovenkant pagina |