U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Venus

HANS BEEREKAMP
Het stilistische talent van Dylan de Jong (1969) bleek vorig jaar zonneklaar uit zijn eindexamenfilm aan de Nederlandse Film en Televisie Academie, het Duitstalige, in decadente kitsch zwelgende Johnny.

'Never change a winning team', dacht De Jong, en hij verzamelde voor Venus opnieuw dezelfde sterren: John Lippens als lekker prijsdier, Leander Haaitsma als de fatale vrouw, zichzelf in de gastrol van de Duitse dandy Ludwig en vooral cameraman Micha Douwes en art director Rebecca Breuer als de vormgevers van zijn on- Nederlands-gewaagde fantasie.

Het verschil tussen Johnny en Venus zit in de kwaliteit van De Jongs scenario, waarvan de dunheid niet langer gemaskeerd kon worden door het gebruik van een weinig voor de hand liggende taal. Het kan zijn dat Leopold von Sacher-Masochs roman Venus im Pelz (1869) model stond voor De Jongs impressie van het Amsterdamse uitgaansleven, maar daar valt weinig meer van te merken in dit gay- meets-girl-verhaaltje.

Tussen Venus (Haaitsma) en Johannes G.H.M. Vermeer - 'zeg maar Johnny' - (Lippens) onstaat iets moois, wanneer ze straalbezopen over de bijna lege dansvloer van de Roxy slijpen. Ze trotseren de hoon van hun beider peer groups, de nichtenpatrouille onder aanvoering van Ludwig (De Jong) en de ex-minnaars van 'de grootste slet van Amsterdam'.

Aan de afwikkeling van deze liefdesgeschiedenis valt weinig eer te behalen. Het lijkt De Jong dan ook eerder te doen om de buitenkant, een koortsachtig panorama van verkleedpartijen en poses, van karikaturaal-modieuze interieurs, van schuimbaden en bilpartijen, gevat in een sausje van schaamteloos oubollige retro-muziek.

Wie zijn film begint met de 'easy tune' No Matter What Shape Your T-Bone Is In zij veel vergeven, maar De Jong komt soms vervaarlijk dicht in de buurt van de reclame-esthetiek.

Op een dag zal hij moeten kiezen of hij zijn aanzienlijke visuele begaafdheid ten dienste wil stellen van de bevordering van de verkoop van bier in beugelflesjes of er werkelijk verbijsterende films mee gaan maken. De personages in Venus belanden of ze nu willen of niet toch elke avond weer tot sluitingstijd in de Roxy. De Jong wens ik een spannender lot toe; dat team stáát, daar moet hij vooral nooit meer iets aan veranderen.

Venus, (Dylan de Jong, NL), Ned.3, 21.00-21.50u.

NRC Webpagina's
17 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)