U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Commerciële tv verlangt geld van kabelexploitanten

Door een onzer redacteuren
HILVERSUM, 8 APRIL. De Holland Media Groep (HMG), het bedrijf achter RTL4, RTL5 en Veronica, eist dat kabelexploitanten een gulden per jaar gaan betalen voor de doorgifte van de drie televisiezenders. De prijsverhoging moet op 1 september ingaan. SBS6 zegt de prijsverhoging van HMG te zullen volgen.

Onduidelijk is nog of de kabelexploitanten de kosten zullen gaan doorberekenen aan de kijker. United Telekabel, met 1,4 miljoen aansluitingen het grootste kabelbedrijf van Nederland, zegt met HMG in gesprek te gaan over de verhoging. ,,We zullen hierover de strijd aangaan met HMG. We gaan deze prijsverhoging niet zomaar doorberekenen aan de klant. Iedere prijsverhoging is vervelend. De kosten voor onze klanten moeten tot een minimum beperkt blijven'', aldus een woordvoerder van United Telekabel.

Het kabelbedrijf Casema (1,1 miljoen aansluitingen) zal de kosten wel gaan doorberekenen aan de consument. In principe blijven de HMG-zenders daarbij in het basispakket van Casema. ,,Tenzij gemeenten dan op hun achterste benen gaan staan. Dan kunnen we eventueel met filter-technieken gaan werken'', aldus een woordvoerder. Volgens de woordvoerder van United Telekabel zullen technische ontwikkelingen het op korte termijn mogelijk maken om als individuele kijker te kiezen voor een pakket waar de HMG-zenders al dan niet onderdeel van zijn. ,,We moeten zo snel mogelijk af van het systeem waarbij kijkers geconfronteerd worden met prijsverhogingen, zonder daarbij een keuze-mogelijheid te hebben.''

Een woordvoerder van HMG stelt dat het gaat om het principe. ,,Nederland is het enige land ter wereld waar zenders moeten betalen om op de kabel te komen.'' De woordvoerder zegt niet bevreesd te zijn dat de voorgestelde prijsverhoging evenveel weerstand zal oproepen als de introductie van Sport 7 in 1996. ,,Voor Sport 7 zou ongeveer twee gulden per maand betaald moeten gaan worden, terwijl wij 2,7 cent per maand per zender vragen. Dat is onvergelijkbaar.'' Volgens de HMG-woordvoerder is het aan de kabelexploitanten om te bepalen of deze kosten doorberekend worden aan de kijker. ,,Daar gaan wij niet over.'' De HMG-zenders moeten wel onderdeel blijven uitmaken van het basispakket, aldus de woordvoerder. Met zes miljoen kabelaansluitingen zou de prijsverhoging HMG jaarlijks zes miljoen gulden gaan opleveren. De woordvoerder bestrijdt dat dit plan samenhangt met het aantreden van president-directeur P. Porsius, die HMG fors wil saneren. ,,Dit voornemen lag er al voor de komst van Porsius.''

Een woordvoerder van SBS6 zegt dat het station de voorgestelde prijsverhoging zal volgen. ,,Gelijke aanbieders moeten ook gelijk worden behandeld.'' Welk bedrag SBS6 voor doorgifte zal gaan vragen, is nog onduidelijk. ,,Daar zal een verdeelsleutel voor bedacht moeten worden.''

NRC Webpagina's
8 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)