U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

'Mannen kopen nauwelijks tijdschriften'

Sportliefhebbers royaal bediend met nieuwe bladen


Maar liefst drie 'nieuwe' sportbladen liggen deze zomer in de kiosken. En ook de gevestigde sportmedia laten zich niet onbetuigd. Zit de consument hier wel op te wachten?

Door onze redacteur JAPKE-D. BOUMA

AMSTERDAM, 7 APRIL. Ajax-keeper Edwin van der Sar is in ieder geval al om. De beste keeper van Nederland wil voor de doop van Nederlands jongste sportblad Sportweek zelfs wel even aan de telefoon komen. ,,Ik heb net het eten op'', primeurt hij. ,,Andijvie met iets van tonijn erbij.'' En: ,,Ik blijf voorlopig gewoon bij Ajax.''

Dat Van der Sar zijn diepste zieleroerselen met de aanwezigen wil delen, geeft al aan dat Sportweek iets bijzonders moet zijn. En als vervolgens ook nog Ronald de Boer, Tom Egbers, haptonoom Ted Troost, Glenn Helder, Clarence Seedor, die speciaal voor de gelegenheid uit Madrid is overgevlogen, Danny Blind, Henk Vos en programmamaker/publicist Henk Spaan hun gezicht laten zien, lijkt in ieder geval de geboorte van Sportweek al een succes.

,,Het overgrote deel van de media is tegenwoordig nog slechts geinteresseerd in de kleur van de sokken die je aanhebt'', zegt Ajax-aanvoerder Danny Blind. ,,Als Sportweek zich daarvan gaat onderscheiden, wordt het een succes.'' Hij heeft goede hoop dat het blad zijn wens honoreert. ,,Geen pulp, vakbekwame journalisten. Een blad dat puur op het voetbal ingaat'', aldus Blind.

Sportweek zal die steun hard nodig hebben, zeggen kenners van de markt. Het begeeft zich de komende zomer in een wespennest. Want twee andere nieuwkomers staan al te trappelen om de consument te informeren over Wimbledon, de Tour de France en het WK voetbal in Frankrijk. Zo wordt op 1 mei het sportweekblad verwacht waarin uitgever Audax in samenwerking met de NOS interviews met sporters zal brengen. Maar ook het maandblad Sport International gooit dusdanig het roer om, dat van een nieuwe titel gesproken kan worden. Het verschijnt de komende drie maanden niet maandelijks, maar elke week. Daarbij laten ook de gevestigde sportmedia zich niet onbetuigd. Om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden, verschijnt het weekblad Panorama met zijn aparte sportnieuwsbijlage in plaats van woensdag op dinsdag, dezelfde dag dat Sportweek in de winkel ligt. Daar komt nog het bestaande weekblad Voetbal International bij, en het weekblad Nieuwe Revu dat met een compleet nieuwe sportredactie verslag zal doen. Maar ook de televisie, de overige weekbladen en de kranten laten zich niet onbetuigd met extra sportjournaals, kleurenbijlagen, gastschrijvers en specials. De consument zal amper weten waar zijn tijd en geld het eerst aan te besteden. Ronald de Boer typeert de lancering van Sportweek dan ook als ,,lef om met zoiets te beginnen''. ,,De Nederlandse markt is moeilijk'', weet hij. ,,Klein en kritisch. En er is al heel veel sport.''

Ook publicist Henk Spaan houdt nog even een slag om de arm over de kansen van Sportweek. ,,Ik denk dat er wel een voedingsbodem voor dit blad is. Maar ik weet niet of die groot genoeg is. Kijk naar de Amerikaanse markt, waar Sports Illustrated er twaalf jaar over gedaan heeft om winst te maken.''

Het is niet voor niets dat VNU, een van Nederlands grootste uitgeverijen, het niet aandurfde Sportweek uit te geven. Het wees initiatiefnemers Edwin Lugt, Arie Bruin en Frans Lomans de deur. Dat ze uiteindelijk voor zichzelf begonnen, met geld van participatiemaatschappijen Residentie Investments en Holland Venture, noemt VNU moedig. Maar de uitgever heeft geen spijt zelf niet in de onderneming gestapt te zijn. ,,Het gezinsbudget voor tijdschriften is beperkt'', zegt VNU-uitgever Henk Roelofs. Naast Panorama is hij verantwoordelijk voor Autoweek, Nieuwe Revu en Playboy. ,,In een gezin moeten keuzes gemaakt worden. Als er al een abonnement is op Voetbal International, wordt het al erg lastig voor Sportweek.''

Ook Theo Bouwman, directeur van VNU Tijdschriftengroep, staat er nog steeds achter de plannen voor Sportweek te hebben getorpedeerd. ,,Mannen kopen nauwelijks tijdschriften, dat is typisch iets wat vrouwen doen.'' Sportweek zal naar zijn mening een lange adem nodig hebben dat traditionele consumptiepatroon om te buigen. Ton van Es, uitgever van het te verschijnen NOS-Audax-blad, laat zich niet van de wijs brengen. ,,Ik zie dat juist als een uitdaging. Door het feit dat VNU zijn vrouwentitels altijd zo heeft gekoesterd, zijn er nauwelijks mannenbladen. Ik denk dat al deze nieuwe initiatieven juist een nieuw marktsegment creëren. Vergeet niet dat er veel veranderd is. Er is nu veel meer sport op televisie. De roddelbladen zijn door de televisie ontstaan en in stand gehouden. Waarom zou hetzelfde nu niet met de sportbladen kunnen gebeuren?''

NRC Webpagina's
7 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)