U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

AVRO: 2,5 miljoen handtekeningen

Door een onzer redacteuren
HILVERSUM, 6 APRIL. De AVRO heeft naar eigen zeggen bijna 2,5 miljoen handtekeningen binnengehaald in een actie ten bate van de mensenrechtenorganisatie Amnesty International. De actie was gekoppeld aan de viering van het 75-jarige bestaan van de omroep.

De AVRO vierde haar 75-jarig jubileum met een marathonuitzending van 52 uur op televisie. Aan het begin van de uitzending waren er volgens een AVRO-woordvoerder nog maar 350.000 handtekeningen opgehaald door presentatrice Angela Groothuizen. Op zaterdagavond om 20.00 uur waren dat er al één miljoen, het streefgetal.

Uiteindelijk werden er volgens de voorlopige opgave van de AVRO 2.491.091 handtekeningen opgehaald. De definitieve eindstand wordt later deze week bekend gemaakt, omdat veel kaarten pas dit weekend zijn gepost. De handtekeningenactie vormt onderdeel van een wereldwijde campagne van Amnesty International. De ondertekenaars spreken hun steun uit aan de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Dit jaar is het vijftig jaar geleden dat de Verenigde Naties deze verklaring hebben aanvaard. Op 10 december zullen de handtekeningen in Parijs overhandigd worden aan Kofi Anan, secretaris-generaal van de Verenigde Naties. De jubileumuitzending van de AVRO trok dit weekend veel kijkers. Op zaterdagavond stemde één op vier televisiekijkers af op de AVRO. Het hoogtepunt met bijna 1,5 miljoen kijkers vormde AVRO's Toppop, dat éénmalig opnieuw werd uitgezonden. Ongeveer 9.000 mensen brachten een bezoek aan de tentoonstelling over verleden en toekomst van de omroep in het AVRO-gebouw.

NRC Webpagina's
6 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)