U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    S P O R T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Team Holland stuurt KNVB dagvaarding

Door onze redacteur ERIK OUDSHOORN
AMSTERDAM, 4 APRIL. Team Holland, de organisatie die de zakelijke belangen behartigt van de spelers van het Nederlands elftal, stapt naar de rechter om de KNVB te dwingen zich te houden aan de contractueel vastgelegde afspraken.

Team Holland, dat zichzelf wilde opheffen, heeft twee maanden geprobeerd de zakelijke overeenkomsten die namens de internationals reeds waren afgesloten over te dragen aan de voetbalbond. Dit was noodzakelijk geworden nadat bleek dat Team Holland niet kon beschikken over de rechten van het Oranje-shirt die rusten bij Nike, de kledingsponsor van de KNVB. De voetbalbond en Team Holland konden het de afgelopen weken niet eens worden over een afkoopsom voor de reeds afgesloten deals. Gistermiddag om vijf uur verstreek de deadline. Althans wat betreft Wil Langenberg, directeur van de spelersorganisatie. Hij is het zat om langer door de KNVB aan het lijntje te worden gehouden. ,,Twee maanden hebben allerlei mensen van het accountantsbureau Coopers & Lybrand onderzocht of er bij ons lijken in de kast liggen. Dat bleek niet zo te zijn. Het gaat nu puur om geld. Ik heb kleine hoop dat de KNVB in het weekeinde nog met een goed voorstel komt. Zo niet, dan kan de bond van ons een dagvaarding tegemoet zien en blijft Team Holland bestaan.''

Woordvoerder Herman Poos van de KNVB zegt niet onder de indruk te zijn van de dreigementen van Langenberg. ,,Alle overeenkomsten die Team Holland heeft gesloten moeten waterdicht zijn. Geld is wat ons betreft niet het probleem.'' Hoewel Henk Kesler, voorzitter betaald voetbal, zichzelf twee weken geleden een limiet stelde van 31 maart, zegt Poos dat de bond nog de tijd wil nemen alles uit te kristaliseren. Langenberg denkt dat de KNVB ook zal worstelen met conflicterende belangen als het de overeenkomsten overneemt.

Team Holland ging ondermeer in zee met Endemol (voor het programma De Regenjas), Coca Cola (farewell party voor het WK), maar ook met het Algemeen Dagblad. Voor een fors bedrag heeft het ochtendblad bedongen interviews met alle internationals in de privé-sfeer te mogen maken. Voetballers halen zelden of nooit journalisten in huis, nu kennelijk tegen betaling wél. Soms wel zes uur lang. Volgens Langenberg levert dit het spelerscollectief tienduizenden guldens op. Dagbladen betalen slechts sporadisch voor interviews. Zij vinden dit een vorm van vrije nieuwsgaring. Het is gangbaar dat slechts commerciële bladen als Panorama of Penthouse soms tienduizend gulden neerleggen voor een exclusief interview.

De Nederlandse Vereniging voor Journalisten vindt dat een lichte waarschuwing op zijn plaats is. ,,Het is nog niet iets om alarm te slaan'', zegt secretaris Inge Brakman. ,,Maar als dit soort overeenkomsten met dagbladen gemeengoed gaat worden, kan de journalistiek daar problemen mee krijgen. Voordat je het weet moet er voor gewoon nieuws ook betaald worden.''

Ger lagendijk, zaakwaarnemer van Oranje's derde doelman Ruud Hesp (FC Barcelona), heeft de deal met het AD al gebruikt om hem af te schermen voor een voetbalblad. Langenberg zegt dit te betreuren. Namens het Algemeen Dagblad reageert adjunct-hoofdredacteur Peter de Jonge: ,,We wilden voor een kleurenmagazine van 144 pagina's alle potentiële WK-gangers van het Nederlands elftal interviewen in hun privé-omgeving en niet aan een formica-tafeltje in een spelershome. We hebben betaald voor de productiekosten van Team Holland. Niet voor de interviews. Soms moet je weleens inleveren op je principes.''

NRC Webpagina's
4 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)