M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
De brede rug van saneerder Porsius
Door JACO ALBERTS en PETER DE BRUIJN
HILVERSUM, 2 APRIL. Zes mannen heffen lachend een glas champagne. Aan de muur van de werkkamer van president-directeur Pieter Porsius van de Holland Media Groep (HMG), het bedrijf achter RTL4, RTL5 en Veronica, hangt een ingelijste foto van de feestelijke ondertekening van het mega-contract dat HMG twee jaar geleden afsloot met Endemol. Inmiddels wordt de afspraak om tien jaar lang jaarlijks voor 140 miljoen gulden aan programma's af te nemen, door velen beschouwd als een wurgcontract. ,,Met mijn secretaresse was ik hier een kast aan het opruimen'', vertelt Porsius met een cynisch lachje: ,,Toen kwamen we drie van zulke foto's tegen in bruin pakpapier. De vorige directie had die foto's blijkbaar besteld. Die hangen we op, heb ik toen gezegd. Dit is een historisch moment in de geschiedenis van de televisie, dat ook niet meer terug zal keren.'' Porsius zegt het niet met zoveel woorden, maar een verstandig contract vindt hij het allerminst. Meteen na zijn aantreden op 1 januari is hij onderhandelingen begonnen met John de Mol en Joop van den Ende over de versoepeling van de voorwaarden. ,,Het is een contract voor tien jaar. Dan is het toch logisch dat je dat na twee jaar gaat evalueren?'' Wat Porsius betreft moet het contract ,,efficiënter'' en niet precies naar de letter worden uitgevoerd. ,,Contract is contract. Maar als je dit contract heel letterlijk neemt, wordt het een onwerkbaar document. Je zou in plaats van programma's per keer te bestellen, voor een heel seizoen kunnen bestellen. De prijs per programma kan zo naar beneden.'' Of HMG krijgt meer programma's voor die 140 miljoen gulden, of de zenders krijgen er evenveel voor een lagere prijs, zo filosofeert Porsius. Hij wil echter niet van Endemol als programmaleverancier af. ,,Ze blijven hofleverancier zo lang het contract loopt.'' Meteen bij zijn aantreden gooide Porsius de knuppel in het hoenderhok door te zeggen dat HMG met 200 medewerkers minder toe kan. ,,Als je naar vergelijkbare bedrijven kijkt, moet het met 200 arbeidsplaatsen minder kunnen'', zegt hij nu. Het doel van de saneringsoperatie is de winst in 2000 flink te laten stijgen, tot 75 miljoen na belastingen. ,,Dat is zonder meer een haalbare optie, waarbij ik wel uitga van een redelijke groei op de reclamemarkt.'' Porsius wijst erop dat er twee jaar hoogconjunctuur op de reclamemarkt is geweest. ,,Toch heeft dit bedrijf zeer matig gepresteerd. Die slechte prestaties worden vooral veroorzaakt door hoge vaste lasten. Dat zijn afschrijvingen en personeelskosten. De afschrijvingen zijn in dit bedrijf relatief laag, dus dan kom je al gauw in de sfeer van het personeel terecht. Vervolgens krijg je kwalificaties toegevoegd als hakker en slager. Feitelijk is dat niet aan de orde. We proberen zo veel mogelijk gedwongen ontslagen te vermijden.'' Porsius, die al bij het facilitaire bedrijf NOB leiding gaf aan een forse sanering, wil allereerst snijden in de 'overhead', die volgens hem met 50 miljoen gulden per jaar veel te duur is. Toen Porsius zijn plannen ontvouwde, werd onmiddellijk vertouwelijke informatie naar de pers gelekt. In de media werd hij vervolgens als 'slager' afgeschilderd. ,,Ik was daarvoor gewaarschuwd. Kenners hadden me er op gewezen dat de sociologische interactie zich bij HMG anders voltrekt dan bij het NOB. Dat verbaast me niet. Dit is een bedrijf waar elke avond miljoenen mensen naar kijken.'' Geraakt hebben de aantijgingen hem naar eigen zeggen niet. ,,Voor de een ben ik een boeman, voor de ander een geniale tacticus. Persoonlijk glijdt dat langs mijn brede rug naar beneden. Maar dat je steeds moet reageren op uitspraken die je niet gedaan hebt, heeft wel iets van een absurdistisch toneelstuk.'' Volgens Porsius steekt er geen slim plan achter zijn kordate optreden, zoals is gesuggereerd. Hij zou de financiële situatie bij HMG veel penibeler laten lijken dan die feitelijk is, om de weg te effenen voor grootscheepse bezuinigingen. ,,Als ik echt was uitgegaan van het horrorscenario, had het nog veel zwarter gekund. De cijfers geven een getrouwe weergave van de staat van de onderneming.'' De eenvoudigste operatie lijkt de verzelfstandiging van het facilitaire bedrijf met de studio's in Hilversum en technische ondersteuning waar 200 mensen werken. ,,Zelf afslanken kan ook, maar dat is een veel moeilijker begaanbare weg. Verzelfstandiging lijkt me voor de werknemers de meest waarachtige optie. In mijn taxatie is dat ook de meest waarschijnlijke optie.'' Eventueel zou het technische bedrijf volgens Porisus samen kunnen gaan met een partner, zoals het NOB. ,,De belangstelling daarvoor in het Gooi is redelijk groot.'' De verschillende opties zal Porsius - inclusief zijn aanbevelingen - op 7 april aan de aandeelhoudersvergadering in Luxemburg voorleggen. Ook over de aangekondigde reorganisaties bij RTL Nieuws zal hij zijn aandeelhouders een aantal opties voorleggen. De nieuwsuitzendingen kosten jaarlijks 50 miljoen gulden en dat kan volgens hem goedkoper. ,,Voor dat bedrag kun je, academisch gesteld, twee dagelijkse soaps maken.'' Porsius toont zich tevreden over de 'scenario's' die hoofdredacteur R. Rensen van RTL Nieuws hem heeft voorgelegd voor de bezuinigingen. ,,Ik zal nu mijn eigen ideeën op zijn voorstellen loslaten.'' Een binnen HMG circulerend plan om ook de nieuwsredactie te verzelfstandigen, krijgt in ieder geval niet de zegen van Porsius: ,,Zo'n redactie zou alleen voor RTL kunnen werken. Daar krijg ik geen goed gevoel van in mijn buik.'' Aan de plaats en de inhoud van het RTL4 Nieuws, zeker als het gaat om de bulletins van half acht en elf uur, wil Porsius niet tornen. ,,Er is gezegd dat ik meer smeuig nieuws zou willen, maar dat heeft nou niet bepaald mijn voorkeur. Binnen RTL4 als general entertainment station moet ook aandacht zijn voor nieuws. Als je de organische opbouw van de programmering, naar Goede Tijden, Slechte Tijden op prime time, wilt handhaven, moet je wel met iets heel bijzonders komen om het nieuws te kunnen vervangen.'' Maar ook het nieuws zal moeten bezuinigen, waarbij freelancers, net als elders in het bedrijf, eerder in het blikveld van Porsius zullen komen dan vaste medewerkers: ,,Dat is logisch. Free staat voor vrij. Freelancers kunnen gaan en staan waar ze willen.'' Vorige week stapte programmadirecteur R. Oosterman van RTL4 op na een meningsverschil met Porsius over de programmering van RTL4. Porsius heeft nu zichzelf benoemd als programmadirecteur van het station dat de gunst van de adverteerder moet terugwinnen. Aan voormalig HMG'er Bert van de Veer heeft Porsius gevraagd samen met mensen van IP, het relamebureau van HMG en SBS6, een nieuw programmaschema op te stellen, waarbij RTL4 een sterker profiel moet krijgen in de doelgroep van kijkers tussen 20 en 49 jaar. ,,Het klinkt misschien wat cru, maar in laatste instantie bepalen de adverteerders op een commerciële zender de samenstelling van het programma.'' Wat betreft RTL5 hoopt Porsius op clementie van Brussel dat HMG twee jaar geleden dwong een themazender te worden, omdat HMG anders te dominant zou worden op de televisiemarkt. Intussen wil Porsius ook deze zender sterker profileren. Mogelijk dat in de toekomst een aantal sportuitzendingen van Veronica en RTL4 verhuist naar RTL5, zoals wedstrijden van het Nederlands voetbalelftal. De onrust van de afgelopen weken is wat Porsius betreft toch wel ergens goed voor geweest. ,,De onderneming is in ieder geval behoorlijk wakker geschud. Daarmee hebben we een deel van de doelstelling al bereikt.''
|
NRC Webpagina's
2 APRIL 1998
|
Bovenkant pagina |