U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    V O O R P A G I N A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Ministerie van Economische Zaken
CPB

Kabinet betwijfelt nut extra spoornet

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 1 APRIL. De toekomst van RandstadRail, een netwerk van nieuwe spoorverbindingen in het westen van het land dat zou moeten bijdragen tot een ontlasting van de wegen, is zeer onzeker geworden.

Het kabinet twijfelt aan de effectiviteit van zo'n net, dat ook wel wordt omschreven met de term light rail, en heeft er vooralsnog geen extra geld voor over. ,,Er zijn twijfels of dat de effectiefste oplossing is'', aldus minister Wijers (Economische Zaken) gisteren. ,,Dat wil overigens niet zeggen dat het is afgeschoten'', haastte hij zich hieraan toe te voegen. ,,Het heeft alleen niet de hoogste prioriteit.''

In een gisteren vrijgegeven studie naar de infrastructuur voor de langere termijn wordt gesteld dat het rendement van investeringen in het openbaar vervoer in het algemeen veel geringer is dan tot nu toe was aangenomen. De studie werd verricht door een aantal vooraanstaande adviserende organen van het kabinet, waaronder het Centraal Planbureau, op verzoek van de ICES, een interdepartementale commissie die zich buigt over de versterking van de economische structuur van Nederland.

Volgens de studie zijn de ICES-plannen om vijftien miljard gulden uit te trekken voor investeringen in het openbaar vervoer ,,onvoldoende om op nationale schaal - of op de schaal van de Randstad - enig effect te sorteren op het autokilometrage en de daarmee verbonden milieuschade.'' Een zegsman van het ministerie van Economische Zaken onderstreepte vanmorgen dat het hier niet om kabinetsbeleid gaat, maar slechts om adviezen.

Minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) heeft RandstadRail steeds als een goed middel gepresenteerd om de filevorming tegen te gaan. ,,Er komt een fantastisch openbaar-vervoersysteem in de Randstad'', zei ze nog in 1995 tijdens de begrotingsbehandeling over dit netwerk dat dit in totaal op zes miljard gulden was begroot. Vorige maand verzekerde ze de Kamer dat de invoering van RandstadRail op schema lag, nadat er vragen waren gerezen of de eerste trams wel per 1 januari 2000 zouden gaan rijden, zoals was afgesproken. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wilde vanmorgen niet ingaan op de ICES-studie.

In een uitgebreide brief aan de Kamer deelde Wijers mede namens andere betrokken collega's mee dat het kabinet het nuttig acht in de jaren tot 2010 in totaal 20 tot 25 miljard gulden te investeren in de bereikbaarheid en de leefbaarheid van het land. Een belangrijk deel daarvan, 6,7 miljard gulden, zou moeten gaan naar de aanleg van wegen. Het kabinet acht het nog altijd wenselijk vier tot vijf miljard te investeren in openbaar vervoer in verstedelijkte gewesten. Daarnaast moeten er enkele miljarden worden gereserveerd om de vitaliteit van steden te versterken.

NRC Webpagina's
1 APRIL 1998



Domicilie Cover

Domicilie,
voor wie zich vestigt in het buitenland.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)