U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

'Titanic' superieur, dus saai Oscar-jaar

Door onze correspondent
NEW YORK, 23 MAART. Dit lijkt een saai Oscar-jaar te worden. Niet omdat er geen goede films zijn, maar omdat de favoriet, Titanic, in z'n eentje veertien nominaties heeft.

De film, over de ondergang van het beroemde passagiersschip op z'n eerste reis, is sinds de première een goudmijn. De verkoop van kaartjes leverde al ruim een miljard dollar op. En de kassa zal, na het winnen vanavond van tien, elf of twaalf Oscars, gewoon doorrinkelen. Bij de Hollywood-studio's Fox en Paramount klaagt dan ook niemand meer over de buitengewoon hoge kosten van de film. De productie ervan kostte 200 miljoen dollar, waar de helft was begroot.

Eerder rolden Paramount en Fox nog wegens de gigantische budgetoverschrijding vechtend over straat. Regisseur James Cameron leverde zijn eigen salaris in, betaalde actrice Gloria Stuart uit eigen zak en filmde intussen verder. Wat de rest van Hollywood betrof was de Titanic bij voorbaat gezonken. Dat de film uit de kosten zou komen was onwaarschijnlijk, stevig winst maken op zo'n uit de hand gelopen productie onmogelijk. Maar deze Titanic is waterdicht gebleken.

Nog altijd staat Oscar-roem garant voor hoge inkomsten. Natuurlijk, beroemde films als Citizen Kane, 2001: a Space Odyssey, E.T. en Star Wars viel deze eer nimmer ten deel. Maar de waarde van de onderscheiding is evident. Acteur Tom Hanks brak definitief door met de bekroonde film Forrest Gump (Paramount) en verdient nu twintig miljoen dollar per film. En Kevin Costner mag doen wat hij wil, omdat hij de Oscar voor 'beste acteur' won met zijn rol in Dances with Wolves (Orion). Dat leidde overigens niet altijd tot vervolgsuccessen, getuigde zijn peperdure mislukking Waterworld.

Vaak is een nominatie voor een Academy Award, zoals de Oscar officieel heet, al voldoende aanleiding tot succes. Films die al enige tijd draaien kunnen er een flinke impuls door krijgen. Sterker, Braveheart was in 1996 al vier maanden uit roulatie, maar producent Paramount lanceerde de film na de Oscar-nominatie opnieuw. De recette, nog slechts 57.000 dollar in het laatste weekend van 1995 dat de film draaide, beliep na de reprise tot aan de Oscar-avond gemiddeld 1,2 miljoen dollar per weekeinde. Il Postino (Miramax) was eveneens al bijna opgegeven toen de nominatie kwam. De recette vertienvoudigde vervolgens.

Ook dit jaar is te zien dat films profiteren van hun Oscar-nominatie, zoals The Full Monty, een low budget-film die drie miljoen dollar kostte. Tot opluchting van de studio heeft de film nu in de Verenigde Staten 55,4 miljoen dollar opgebracht. Zelfs Titanic kreeg een duwtje in de rug na de nominaties. Het aantal schermen waarop de film te zien is nam weer toe, evenals het aantal bezoekers.

NRC Webpagina's
23 MAART 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)