U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Inter/View ziet enorme groei van Internet


AMSTERDAM, 21 MAART. Dit jaar zal het gebruik van Internet ,,spectaculair'' stijgen. Momenteel heeft 14 procent van de Nederlanders thuis een aansluiting op de elektronische snelweg. Nog eens 18 procent overweegt op korte termijn een aansluiting te nemen.

Ruim een kwart van de bevolking gebruikt Internet wel eens, 17 procent overweegt dit jaar voor het eerst over het net te gaan surfen. Dertien procent doet het nu al minimaal eens per week. In de Verenigde Staten gebruikt 27 procent van de bevolking het net. Dit blijkt uit een onderzoek dat bureau Inter/View onder 750 Nederlanders uitvoerde. Volgens het bureau geven de intenties van de bevolking aan dat er een spectaculaire groei te verwachten valt. Momenteel heeft 1 procent van de ondervraagden ,,wel eens'' iets gekocht via het net, 2 procent verwacht dat het komend jaar te gaan doen, 9 procent zegt het ,,misschien'' te gaan doen. Het noorden van Nederland loopt met 7 procent aansluitingen achter bij de rest van Nederland, waar het gemiddelde tussen de 13 en 16 procent ligt. Een kwart van de gebruikers heeft een hogere beroepsopleiding gevolgd of is universitair geschoold, 5 procent heeft mavo, lagere beroepsonderwijs of lager onderwijs.

Bijna 90 procent zoekt informatie op het net, 70 procent gebruikt het voor e-mail en 62 procent surft er maar wat op los. Voor 20 procent is het wereldomspannende netwerk ook een ontmoetingsplaats. Als er al spullen gekocht en geregeld worden via het net zijn de hard- en software het meest populair, gevolgd door vliegtuigtickets, hotelreserveringen, autohuur, compact discs, boeken, cadeautjes en bloemen. Bijna tweederde van de gebruikers vertrouwt het niet om via het net met creditcards af te rekenen en 62 procent denkt niet dat het elektronisch winkelen goedkoper is dan in een gewone winkel. Bijna tweevijfde maakt zich zorgen over de bescherming van persoonlijke gegevens. (ANP)

NRC Webpagina's
21 MAART 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)