NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Kamer wil veiling van tankstations
Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 21 MAART. De drie grootste fracties in de Tweede Kamer willen
dat minister Wijers nog vóór de verkiezingen van 6 mei
maatregelen neemt om de machtspositie van de grote oliemaatschappijen
bij de brandstoffenverkoop langs de snelwegen aan te pakken.
Bestaande vergunningen voor de pompstations moeten aan een termijn
worden gebonden en daarna worden geveild om de concurrentie te
bevorderen, vinden de fracties van CDA, PvdA en VVD. Ze willen snel een
debat met de minister, bevestigen G. Leers (CDA) en P. Hofstra (VVD).
Wijers laat een werkgroep onderzoeken hoe de mogelijkheden voor
toetreding van nieuwe partijen op de benzinemarkt kan worden bevorderd,
maar de grote fracties willen dat hij alvast voorrang geeft aan de
mogelijkheid voor herverdeling van bestaande vergunningen langs de
snelwegen.
De drie grootste benzinemaatschappijen, Shell, Esso en Texaco, hebben
samen een marktaandeel van 86 procent in de brandstoffenverkoop met hun
toplocaties langs de snelwegen, tegen slechts 14 procent voor andere
maatschappijen. Volgens een recent rapport van het Bureau voor
economische argumentatie van KPMG dat minister Wijers nog niet heeft
gepubliceerd, vormen de 'grote drie' een oligopolie (weinig aanbieders
van een homogeen goed als autobrandstoffen) dat wordt versterkt door
verkoopacties als zegeltjes en Air Miles.
KPMG meent dat er sprake lijkt te zijn van 'overwinsten' die niet ten
goede komen aan de consument. De verdeling van de toplocaties is daarmee
van invloed op de concurrentieverhoudingen.
Die zijn te verbeteren door de 250 locaties langs de snelwegen niet meer
onbeperkt uit te geven, maar deze na een periode van 10 tot 15 jaar te
veilen. Daarbij is een ,,grondige screening'' van bieders nodig om
,,witwassers te weren'', aldus het rapport. De overheid moet bij een
beslissing tot de veiling een 'nadeelcompensatie' voor de gederfde winst
aan belanghebbenden uitkeren, maar volgens de juridische analyse van
KPMG zijn er goede argumenten om de oliemaatschappijen daarvan uit te
zonderen. Tegenover de eenmalige schadevergoedingen staan periodiek
terugkerende veilingopbrengsten, die voor alle toekomstige veilingen
zijn berekend op een totaal van 1,1 miljard gulden. Dat is de
meeropbrengst vergeleken met de huidige bedragen die de overheid aan
pacht ontvangt.
De hoogste bieder krijgt bij de veiling een concessie voor de
economische levensduur van een tankstation die door KPMG wordt geschat
op 10 tot 15 jaar.
|
NRC Webpagina's
21 MAART 1998
|