U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Heineken
Profiel Crisis Zuidoost-Azië
AEX


Heineken stuwt winst op en splitst aandelen

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 13 MAART. Alles wat in 1996 tegen zat, viel vorig jaar mee. Bierbrouwer Heineken profiteerde in 1997 van een mooie zomer, gunstige valutakoersen en lage grondstofprijzen. De nettowinst steeg met 16 procent van 655 miljoen gulden tot 761 miljoen gulden, zo maakte de op een na grootste brouwer ter wereld vanochtend bekend. De omzet nam met 11 procent toe van 12,2 miljard tot 13,5 miljard gulden.

Heineken kondigde aan het aandeel - vanochtend het duurste van de 25 fondsen die meewegen in de AEX-index - te willen splitsen in een verhouding van vijf op één. Ook wil de brouwer een bonus-dividend uitkeren. Voor iedere vier aandelen die een belegger heeft krijgt hij er één cadeau.

Na de bekendmaking van de cijfers steeg de koers van het aandeel vanochtend aanvankelijk met 38 gulden, ongeveer 9 procent, van 422 gulden (het slot van gisteren) tot 460 gulden. Rond het middaguur was de winst teruggevallen tot 25 gulden.

Hoewel de financiële crisis in Azië slechts beperkte invloed heeft op het resultaat van Heineken, wilde bestuursvoorzitter ir. K. Vuursteen geen expliciete prognose geven voor dit jaar. ,,Een hogere winst'', zei hij. Hoe hoog is onder meer afhankelijk van het weer.

Heineken (met een oorlogskas van bijna 2 miljard gulden) heeft belangstelling voor overnames in met name Polen - waar Grolsch zijn belang in marktleider Elbrewery heeft verkocht - en Spanje. ,,We praten altijd en overal. But it takes two to tango'', zei Vuursteen.

De biermarkt in Europa, waar Heineken 70 procent van zijn omzet behaalt, stagneert. Maar Heineken profiteert van de trend dat consumenten ofwel een goedkoop biertje, ofwel een duurder premium biertje kiezen. In de premium-bieren, met betere marges voor de producent, is Heineken wereldmarktleider met het merk Heineken, goed voor 19 miljoen van de 74 miljoen hectoliter die vorig jaar onder toezicht van Heineken zijn gebrouwen.

De export naar de Verenigde Staten, volgens sommige analisten goed voor een derde van het bedrijfsresultaat, nam met 5 procent toe. Toch raakte Heineken voor het eerst sinds het einde van de drooglegging in 1933 zijn status als 'het grootste import-bier' kwijt aan het Mexicaanse Corona Extra. ,,Zij zitten in heel ander segment'', zei Vuursteen. Corona is 30 procent goedkoper. ,,En we hebben in Amerika bewust niet meegedaan een een prijzenoorlog.''

Het bedrijfsresultaat steeg met 19 procent tot 1,2 miljard gulden, de winst per aandeel steeg van 13,06 tot 15,18 gulden. Het voorgestelde dividend is 3,50 gulden.

NRC Webpagina's
13 MAART 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)