U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Concurrentieslag in de dagbladwereld verscherpt

Door onze redacteur JACO ALBERTS
ROTTERDAM, 3 MAART. Vier grote regionale dagbladuitgevers in Nederland slaan de handen ineen in de concurrentieslag met de landelijke dagbladen van PCM Uitgevers.

De Telegraaf, VNU, Wegener Arcade en de Noordelijke Dagblad Combinatie hebben besloten gezamenlijk advertenties te gaan verkopen. Dat is vanochtend bevestigd door een woordvoerster van Wegener. De verschillende partijen willen niet nader op de stap ingaan omdat ze voor morgen een persconferentie hebben belegd. Rob Steenbergen, commercieel directeur van PCM (uitgever van NRC Handelsblad, de Volkskrant, Trouw en het Algemeen Dagblad), heeft begrip voor de stap maar vreest dat ,,de concurrentieverhoudingen tussen landelijke en regionale dagbladen wordt aangescherpt. Ik weet niet of dat zo verstandig is''.

PCM Uitgevers exploiteert vier van de vijf grote landelijke dagbladen (alleen De Telegraaf ontbreekt) en is dus eenvoudig in staat om de boodschappen van grote adverteerders over het hele land te verspreiden. Voor de regionale dagbladuitgevers is dat veel lastiger, hoewel ook in die sector de laatste jaren belangrijke concentraties hebben plaatsgevonden: De Telegraaf beschikt over vrijwel alle regionale dagbladen in Noord-Holland (zoals het Haarlems Dagblad en de Gooi- en Eemlander), Wegeners dagbladen zijn meer gespreid met ondermeer Apeldoornse Courant en de Haagse Courant, terwijl VNU het sterkst is in de zuidelijke provincies (Eindhovens Dagblad en De Stem). Met een gezamenlijke advertentieorganisatie die beschikt over een landelijke dekking hopen de uitgevers sterker voor de dag te komen op de landelijke advertentiemarkt. Volgens cijfers van registratiebureau BBC halen de vier partijen gezamenlijk op dit moment 38 procent van de totale hoeveelheid produktadvertenties in hun bladen.

Steenbergen erkent dat het een bedreiging voor PCM zou kunnen vormen, ,,maar tegelijk ook voor het dagblad De Telegraaf zelf, en dat is het aardige''. Volgens hem zullen nu scherpere stellingen worden ingenomen: ,,In Cebuco-verband (gezamenlijke dagbladenorganisatie, red.) hebben we als landelijke dagbladen veel concessies gedaan aan de regionalen. De uitkomst werd vaak bepaald door de zwakste schakel. Als die nu sterker wordt, hoeft dat niet meer.''

NRC Webpagina's
3 MAART 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)