F I L M & V I D E O
|
NIEUWSSELECTIE KORT NIEUWS RADIO & TELEVISIE MEDIA
She's the one Cameron Diaz Friends
Bioscoopagenda Nederland
|
Twentieth Century Fox Home Entertainment.
Leuk en begrijpend doen over vibrators
Door BIANCA STIGTER
Het is een ranzige vergelijking en dan ontstaan er, zoals vaker bij het kijken naar een komedie, twee mogelijkheden: wil de regisseur aangeven wat een kwal die broer is? Of is de regisseur zelf een kwal? She's the One (1996) is de tweede regie van Edward Burns, wiens low budget debuut The Brothers McMullen een onverwachte hit werd. Burns tweede film had in Amerika minder succes en wordt misschien daarom hier rechtstreeks op video uitgebracht. Het ruimere budget besteedde Burns vooral aan het werven van een paar bekende acteurs. Uit The Brothers McMullen bleven Maxine Bahns, Mike McGlone en Burns zelf over. Nieuw zijn Jennifer Aniston (het meisje met het veel gekopieerde kapsel uit de tv-serie Friends) en Cameron Diaz, de actrice die sinds The Mask Hollywoods favoriete slimme blondje is. Burns speelt met deze twee actrices hoog spel, want een van hen is de Porsche en de ander de Buick, terwijl ze in de ogen van het publiek ongetwijfeld allebei een Porsche zijn. Burns en McGlone zijn ditmaal twee Iers-Amerikaanse broers die worstelen met de liefde. De regisseur speelt Mickey, een lieve jongen die vrouwen nooit met auto's zal vergelijken - hij is een taxichauffeur die spontaan in het huwelijk treedt met een van zijn vrachtjes. McGlone is zijn jongere broer Francis, die op Wall Street miljonair aan het worden is. Het is moeilijk lachen om She's the One, maar de film is wel interessant als een poging om de screwball-comedy te moderniseren. In de net niet meer onafhankelijke New Yorkse filmscene zijn moppen over vibrators nog pikant, mag een hint naar lesbische liefde niet ontbreken, en is het een regel dat broers en zusjes het niet doen met elkaars ex-en. De vergelijking tussen vrouwen en auto's komt op het conto van broer Francis, maar regisseur Burns krijgt het krediet voor de twists in de plot. Zo heeft de minnares bijvoorbeeld haar studie betaald door zichzelf als hoer te verhuren. Zo'n aap uit de mouw geeft She's the One iets belegens. Al zal een dergelijk feit in de werkelijkheid nog steeds kunnen schokken, het meeste publiek is als kijker nu eenmaal toleranter dan als mens. De personages uit blijspelen mogen meer dan zijzelf en hun buren en in She's the One mogen die personages te weinig.
|
NRC Webpagina's
25 FEBRUARI 1998
|
Bovenkant pagina |