
NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S c h a k e l s
Kevin Costner
Kevin Costner-fanpage
Bioscoopagenda Nederland
www.bios.nl
|
Kevin Costner
In een serie profielen van gezichtsbepalende filmsterren deze week Kevin
Costner, de Amerikaanse held die nu met 'The Postman' zijn tweede
regie na 'Dances With Wolves' heeft afgeleverd.
Door BIANCA STIGTER
Goede oude films worden met de jaren alleen maar beter. Hetzelfde geldt
voor veel slechte oude films. Hun gebreken verbleken, hun magie wordt
alleen maar groter. Politieke of maatschappelijke opvattingen die je
toen misschien verwerpelijk had gevonden, roepen nu slechts een
meewarige glimlach op, of dragen zelfs bij aan de charme van een film.
Voor filmsterren geldt in dit opzicht hetzelfde als voor films, waardoor
je nu bijvoorbeeld wel van James Stewart kunt houden en niet van diens
opvolger Kevin Costner. Costner is net als Stewart een Amerikaanse held.
Met zijn blonde haren, lange gezicht en even lange lijf uiterlijk
misschien nog wel meer dan Stewart, maar de stralen van zijn ster zijn
nog niet omfloerst door al dan niet misplaatste vertedering. Costner
(Lynnwood, Californië, 18 januari 1955), die aan de universiteit
van Fullerton marketing studeerde, en in The Big Chill (1983) het
lijk in de openingssequentie speelde, kreeg zijn eerste grote rol in
The Untouchables (1987). Daarin speelde hij zijn eerste good
guy, de even rechtschapen als naïeve politie-inspecteur Eliot
Ness die de strijdt aanbindt met de gangsters van Chicago. In 1991
speelde hij voor Oliver Stone in JFK de officier van justitie Jim Garrison, de Amerikaan die van de
complottheoriën rondom de moord op Kennedy een rechtszaak maakte.
Costners status was in de paar jaar tussen 1987 en 1991 zo gegroeid dat
hij Garrison meteen als held kon neerzetten; met antihelden verdoet de
Amerikaanse acteur zijn tijd niet. In 1990 vierde Costner triomfen met
het door hem ook geregisseerde en geproduceerde Dances With Wolves,
het epos over een Amerikaanse soldaat die vriendschap sluit met een
Indianenstam. Costner heeft altijd verklaard dat hij van films uit de
jaren vijftig als Spartacus en How The West Was Won hield,
en je zou het met zeven Oscars bekroonde Dances With Wolves een
gemoderniseerde versie van zo'n gouwe ouwe kunnen noemen, waarin de
Indianen hun eigen taal mogen spreken en er van oprechte, zij het
romantische, interesse voor hun cultuur sprake lijkt. Een smet op
Costner vaak laatdunkend 'politiek correct' genoemde film was zijn ruzie
met Lakota indianen over een casino dat Costner exploiteerde in
Zuid-Dakota en dat volgens de Lakota op heilige grond is gevestigd.
Costners politieke visie is na Dances With Wolves en JFK alleen
maar bondiger geworden. 'Af en toe moet er een man met een pistool
opstaan om de vrijheid te verdedigen. In films ben ik die man', zie hij
in een interview. Costner speelde Robin Hood en Wyatt Earp en waagde
zich in 1995 aan het futuristische epos Waterworld, tot
Titanic de duurste film aller tijden. Nu speelt Costner de held
in het door hem geregisseerde The Postman, alweer een
futuristisch epos. Net als Dances With Wolves en Waterworld
is The Postman voor hij uitkwam al als een mislukking beschouwd, maar misschien krijgen
insiders weer ongelijk, al is het maar in de toekomst, waarin ook
slechte oude films goed worden.
|
NRC Webpagina's
18 FEBRUARI 1998
|