U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Blair laakt 'smakeloze' exploitatie dood Di

Door onze correspondent DICK WITTENBERG
LONDEN, 16 FEBR. De Britse premier Blair heeft afgelopen weekeinde scherpe kritiek geuit op de ,,aasgieren'' die munt slaan uit de dood van prinses Diana.

Zijn aanval was gericht tegen de 'Diana is dood-industrie' die de markt overvoert met ,,smakeloze en misplaatste'' producten, zoals speculatieve films, op sensatie gerichte boeken en ordinaire souvenirs. Daarbij doelde hij onder meer op asbakken met de beeltenis van Diana en op een Internet-computerspel dat deelnemers in staat stelt om paparazzi op motoren een steeds sneller rijdende Mercedes te laten achtervolgen door een tunnel in Parijs.

Blair zette zich ook af tegen de Britse media die nog dagelijks artikelen over Diana publiceren en bijna wekelijks komen met een nieuwe complottheorie. Sensatiekranten die na het fatale auto-ongeluk van de prinses nog terughoudendheid beloofden, hebben weer alle remmen losgegooid. The Times begon vorige week met de publicatie in feuilletonvorm van een boek waarin beweerd wordt dat Diana het ongeluk misschien had kunnen overleven als ze sneller naar het ziekenhuis was gebracht. Enkele dagen later berichtte The Mirror dat de prinses en haar geliefde, Dodi Al Fayed, voor ,,99,9 procent zeker'' van de weg zijn gedrukt door medewerkers van de Britse veiligheidsdienst.

Blair maakt zich volgens een woordvoerder vooral druk om het nadelige effect van al die ,,ranzige artikelen'' op het emotioneel welbevinden van Diana's kinderen, de prinsen William en Harry. Blair kreeg bijval van zijn voorganger, de Conservatieve oud-premier Major, die optreedt als financiële belangenbehartiger van de prinsen. ,,Veel van de publiciteit die nu vrijkomt is minderwaardig en kan alleen maar bijdragen tot hun verdriet.''

De jaaromzet van de Diana-industrie wordt geschat op meer dan 300 miljoen gulden. Toeristen kunnen in Londen al voor zeventig gulden een schotel kopen met haar portret, ,,om haar geest levend te helpen houden''. Een Pizza Diana kost twintig gulden bij de restaurantketen Pizza Express. Voor 35 gulden heb je een T-shirt met opdruk naar voorkeur: 'Prinses van het Volk', 'Hartenkoningin' of 'Geboren als prinses, gestorven als heilige'.

Blair en Buckingham Palace geven toe dat ze juridisch weinig kunnen beginnen tegen deze commerciële exploitatie, ook al probeert het herdenkingsfonds van de prinses de handel aan banden te leggen door octrooi aan te vragen op haar bekendste portretten. In een commentaar betoogt The Guardian vandaag dat Blairs verontwaardigde reactie voorbijgaat aan de sentimenten van het Britse volk. Volgens de krant weigert het volk te accepteren dat Diana is overleden, een normale fase in het rouwproces. Bedrijven en media voelen die behoefte aan ontkenning haarfijn aan.

NRC Webpagina's
16 FEBRUARI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)